Vårt DNA:CUPRA Electric performance new-cupra-leon-kl16 SE/SV
CUPRA Electric performance – utbud

ELDRIFT. PÅ SANT CUPRA-MANÉR.

Vägvinnande innovationer med CUPRA-prestanda och eldriftens alla fördelar: från maximalt vridmoment till lägre utsläpp.

VÄLJ ELMOTOR

En ”e-HYBRID” (”laddhybrid”) är en bil som både har en elmotor och en bensinmotor, medan en ”elbil” drivs av en elmotor och till 100% går på elektricitet.

New%20cupra%20formentor%20e-hybrid%20charge%20plug%20in

e-HYBRID

Möjlighet till eldrift tack vare ett batteri på 10-15 kWh. Ladda hemma eller vid en laddningsstation för en räckvidd helt på el på upp till 55-60 km, eller växla över till bensindrift för en total räckvidd på mer än 245 km* tills batteriet är fulladdat igen. Få tillgång till ren eldrift på kortare resor och när du pendlar, och till den fulla räckvidden i hybridläget på längre resor.

Elmotor

Utsläppsfri och 100% eldriven. En elbil behöver inga fossila bränslen utan drivs helt av en eller flera elmotorer via ett batteri. Ladda batteriet hemma eller vid en laddningsstation – och njut av en ny era av ren, hållbar prestanda. Kör utsläppsfritt hela tiden med CUPRA:s kommande 100% eldrivna modell Born. På 8 minuter kan batteriet laddas så mycket att det räcker för att köra minst 100 km. 

FÖRDELAR

Elektriska drivlinor erbjuder lägre utsläpp, lägre kostnader, svarsvillig acceleration från stillastående och en mer förfinad körupplevelse.

Girl%20next%20to%20a%20CUPRA%20car

Låga utsläpp, eller inga alls

Självladdande hybrider gör inte bara att du spar bränsle och pengar – de har även lägre CO2-utsläpp jämfört med bilar med en konventionell motor.

Lägre driftskostnader

Hybridbilar och elbilar kostar mindre per kilometer. Få tillgång till kostnadsfria och rabatterade parkeringsplatser och lägre avgifter på avgiftsbelagda vägar.

Miljöbonusar, rabatter och skattelättnader

Det finns flera olika stimulansåtgärder, i form av bonusar och annat, som riktar sig till de förare som tar steget över till en eldriven bil.

Slipp tänka på miljözoner

Stick iväg vart du vill – när du vill. Nästan 300 städer runt om i Europa har inrättat miljözoner.

LADDNING

Full frihet at åka vart du vill. Upptäck de enkla laddningslösningar som står till buds och passar så bra in i din vardag.

CUPRA%20easy%20charging%20solution

Ladda enkelt – var som helst

Snabbt, bekvämt, flexibelt. Ladda batteriet hemma eller vid en laddningsstation längs vägen. 

Laddningstider

Det tar inte mer än 3 tim 40 min för att ladda batteriet fullt, vilket ger dig gott om tid att njuta av den frihet som elmobiliteten ger dig.

Laddningslösningar

Anpassningsbara för att matcha alla behov. Det finns 3 typer av laddningsinstallationer vilket innebär att det alltid finns ett alternativ som passar just dig perfekt.

CUPRA CONNECT

Få full koll på batteriets laddningsnivå och hur laddningen fortskrider – programmera in vilken temperatur du vill ha i kupén när det är dags att köra.

CUPRA%20CONNECT%20app%20from%20a%20smartphone

e-Manager: Styr laddningen

Starta eller avbryt laddningen enkelt. Få info om laddningsnivån, eller programmera in tid för nästa laddning så att det passar med just dina levnadsvanor.

Har du redan en laddhybrid? Ladda ner appen CUPRA CONNECT och börja utnyttja alla fördelarna med CONNECT.
Intresserad av nya CUPRA Born? Håll ögon och öron öppna – mer information kommer inom kort.

Bekvämt i din CUPRA

- Förprogrammera bilen så att den är klar när det är dags att köra

- Hantera bilens inställningar

- Hitta laddningsstationer med navigationssystemet, komplett med info om laddningstyper och öppettider

- Anpassa bilen efter dina individuella behov

Upptäck mer

CUPRA ELECTRIC FAQs.


En laddhybrid (e-HYBRID) är en bil som kan sägas ligga någonstans mellan en bensindriven och en helt eldriven bil. En e-Hybrid går att köra på enbart el,  och energin i ett fulladdat batteri räcker för en körsträcka på ca 25 - 70 km. Kortare sträckor fungerar en e-HYBRID som en 100% eldriven bil och behöver då ingen bensin. Men till skillnad från en helt eldriven bil, kan en laddhybrid gå över till vanlig hybriddrift när batteriet är tomt. Att ladda e-HYBRID-batteriet minskar bränsleförbrukningen, men är inte ett måste.

P.g.a. batteriets storlek, kan det inte laddas fullt enbart med bilens generator. Det gör man i stället genom att ansluta bilen till ett industriuttag eller en laddningsstation. Det innovativa samspelet mellan elmotorn och förbränningsmotorn gör att man spar bränsle och sänker utsläppen – och samtidigt får man en helt sensationell körupplevelse. 

På kortare resor går en laddhybrid oftast helt på el, när detta är vettigt, som t.ex. i stan. För maximal effektivitet i olika körsituationer, t.ex. vid långfärder eller snabb acceleration, utnyttjas den sammanlagda kraften från elmotorn och förbränningsmotorn. Om högspänningsbatteriet, som driver elmotorn, inte har någon laddning, använder bilen endast förbränningsmotorn.


Semi-hybrider, som inte laddas via kabel, använder elmotorn som en hjälp för förbränningsmotorn. 

I hybrider är batteriet och elmotorn större än i semi-hybrider. I hybrider kan bilen drivas av elmotorn kortare sträckor, och batteriet kan laddas med hjälp av förbränningsmotorn eller bromsenergiåtervinning. 

En laddhybrid kan laddas genom att man ansluter den till en laddpunkt hemma, eller till en allmän laddningsstation. Batteriet och elmotorn är större i en laddhybrid vilket gör att räckvidden på el blir betydligt längre. En laddhybrid erbjuder tillräcklig räckvidd på el för att många ska klara sin vanliga pendling till och från jobbet utsläppsfritt.


Tack vare elmotorn, kan föraren av en laddhybrid njuta av en nästan helt tyst resa i eldriftsläget, liksom av extra accelerationskraft (vridmoment).

Många som har en laddhybrid, klarar redan de flesta av sina resor i eldriftsläget, eftersom vardagsresorna oftast är kortare än 50 km. Beroende på elpriset, kan man göra betydande besparingar jämfört med en bil som drivs av en traditionell förbränningsmotor. Och med en laddhybrid behöver man inte oroa sig för räckvidden – om batteriet inte har tillräcklig laddning, träder istället bensinmotorn in helt automatiskt.

Denna kategori av bilar har också ekonomiska fördelar genom de direkta miljöbonusar och bidrag som finns för eldrivna fordon, och indirekt också genom de skattelättnader som de lägre CO2-utsläppen kan innebära.


De flesta användare laddar sina bilar nattetid via en laddbox som kan installeras i carporten eller garaget. Andra kan ladda sina bilar på jobbet eller vid allmänna laddningsstationer som blir allt fler hela tiden.

En laddhybrid kan laddas från ett eluttag, en laddbox eller en allmän laddningsstation. Maximal effekt från en laddhybrid erhålls vid ett fulladdat batteri, så möjligheten att ladda hemma eller på jobbet bör tas i beaktande. Det rekommenderas att du laddar din laddhybrid så ofta det går så att du kan utnyttja elmotorn så mycket som möjligt.


En laddhybrids räckvidd beror på hur stort högspänningsbatteriet är. När det gäller CUPRA, ligger räckvidden på ren eldrift mellan 50 och 60 km beroende på modell. Den totala räckvidden, i kombination med förbränningsmotorn, är naturligtvis mycket längre.

Räckvidden beror förstås också på modell, körstil, topografi och vägens beskaffenhet. Den största fördelen med en laddhybrid är att man alltid har en bensinmotor som reserv mellan laddningarna, så räckvidden blir knappast ett problem.


Laddningstiderna kan variera, bl.a. beroende på faktorer som utomhustemperaturen, batteritemperauren, vilken laddningsutrustning om används liksom batteriets och bilens skick. Specifika laddningstider finns angivna i de tekniska specifikationerna för de olika laddhybridmodellerna.


Med den vanliga laddningskabeln kan en laddhybrid laddas ur ett vanligt 3-poligt uttag. För kortare laddningstider kan man ansluta bilen till en laddningsstation eller laddbox. CUPRA CHARGER har en egen laddningskabel. För allmänna laddningsstationer behövs en laddningskabel för växelström med en ”Typ 2”-kontakt i bägge ändar. I tillägg till detta kan en laddhybrid även få en del av sin laddning via bromsenergiåtervinning.


8 år eller 160.000 km, beroende på vad som kommer först.


En yttre faktor som har stor inverkan på batteriets prestanda och kapacitet är temperaturen. Av denna orsak är det viktigt att man, speciellt vintertid, ”förkonditionerar” bilen under laddningsprocessen – alltså att man värmer upp batteriet och kupén, eller kyler ner dem på sommaren. På det här sättet sparar man inte bara energi som kan användas under färd, man vinner dessutom extra effektivitet från start genom att batteriet då redan håller rätt temperatur. Dessutom ser optimerade driftsstrategier i din il till att minimera temperaturens inverkan så mycket som möjligt. Förutom temperaturen, påverkas bilens räckvidd även av användarrelaterade faktorer, som körstil, last och hur mycket man använder klimatanläggningen.


5-dörrars CUPRA Leon (180 kW), CUPRA Leon Sportstourer (180 kW) och CUPRA Formentor (150 kW resp. 180 kW) kan alla fås som laddhybrider.


*Jämfört med CUPRA Leon laddhybrid
**Subventionerna kan variera beroende på land och region
***Laddningstiderna varierar beroende på följande faktorer: utomhustemperaturen, batteriets temperatur, laddningssystemets strömstyrka och skick, batteriets skick och användningen av elektrisk utrustning i bilen under laddningsprocessen.
**** Jämfört med CUPRA Leon laddhybrid. Laddningstiderna varierar beroende på följande faktorer: utomhustemperaturen, batteriets temperatur, laddningssystemets strömstyrka och skick, batteriets skick, och användningen av elektrisk utrustning i bilen under laddningsprocessen.
***** Angivna värden i avvaktan på typgodkännande.