SV:Äga:Legal Notice SE/SV

2G/3G-nätet stängs ned

Mobilnätsoperatörerna har offentliggjort sitt beslut att gradvis fasa ut 2G- och 3G-näten. Enligt den information som finns tillgänglig kommer utfasningen successivt börja från och med slutet av 2025 i länder som Sverige, Schweiz, Island och/eller Israel, och därefter expandera till resten av världen. Ett sådant beslut att fasa ut 2G- och 3G-näten påverkar olika samhällssektorer, bland annat fordonsindustrin. Du kan läsa mer om detta på Post- och Telestyrelsen hemsida: 2G: och 3G-näten avvecklas.

De funktioner och/eller tjänster hos CUPRAs modeller som fortfarande är beroende av 2G- och 3G-nätverk kommer att påverkas enligt nedan:

CUPRA CONNECT
CUPRAs modeller med GEN3-teknik (pre-UNECE - se tabell längre ner) förlitar sig fortfarande på 2G/3G-nätverk för de uppkopplade tjänsterna såsom servicebokning online, parkeringsposition, fordonsstatus, kartuppdatering online eller fjärrlåsning och upplåsning. 

För att säkerställa att kunder fortsatt ska kunna nyttja CUPRAs tjänster för uppkopplade bilar rullar nu CUPRA., med start i början av november 2025, ut en så kallad over-the-air uppdateringskampanj av bilens programvara. Denna omfattar modeller med GEN3, pre-UNECE (se tabellen nedan (*)).  OBSFör att denna uppdatering ska kunna genomföras krävs att bilen är uppkopplad till CUPRA CONNECT.

Såhär kopplar du upp din bil:
Formentor, Terramar, Leon och Ateca
Tavascan och Born

eCall/NÖDSAMTAL
CUPRA-modeller GEN3 och GEN4 (pre UNECE och UNECE) utformades i enlighet med gällande lagstiftning och den tidens allmänt accepterade standarder och förlitar sig därför fortfarande på 2G/3G-nätverk för funktionen för nödsamtal. För att säkerställa att våra kunder fortsatt kan dra nytta av ett nödsamtal i händelse av en olycka har CUPRA antagit följande:

För fordon som först saluförs i länder inom Europa:

- Fordon tillverkade efter november 2024: införande av en privat eCall-tjänst i alla modeller. Därför påverkas de inte.

- Fordon tillverkade före november 2022 utrustades med tjänsten Privat eCall. Därför påverkas de inte.

- Fordon tillverkade mellan november 2022 och november 2024 (och Born tillverkade mellan september 2021 och februari 2022): CUPRA arbetar aktivt med en lösning för privat eCall som ska implementeras innan 2G/3G-nedstägnigen. (Se tabellen nedan (**)).

För Sverige fungerar eCall så länge 2G finns. När 2G försvinner så kommer också den lagstadgade nödsamtalsfunktionen eCall att sluta fungera – detta eftersom biltillverkarna designat systemet efter de krav som funnits. Transportstyrelsen har därför sagt att kravet på eCall kommer undantas som kontrollpunkt ur bilbesiktningen 2026, men att det kommer ske först senare under det året. Men eftersom Telia har meddelat att man kommer hålla 2G öppet till 2027, så innebär det att eCall fortsatt kommer att fungera i Volkswagen-koncernens bilar under denna tid. eCall-systemet är nämligen inte beroende av en speciell teleoperatör.

Observera att Ateca, Terramar och Tavascan har varit utrustade med Private eCall sedan starten av sin produktion och att de därför inte påverkas.

 

BERÖRDA MODELLER

(*) Kontrollera de berörda modellerna och deras tillverkningsperioder. Du kan hitta tillverkningsdatumet för ditt fordon i fordonsdokumentationen alternativt registreringsbeviset eller genom att rådfråga din servicepartner.

Berörda modeller

Connect Tjänster

Berörd Tillverkningsperiod

Åtgärder  

Från

Till

PRE-UNECE

MOD3.1

CUPRA Ateca

aug-20

mar-24

Over-The-Air-Uppdatering

MOD3.2

CUPRA Leon

sep-20

maj-24

Over-The-Air-Uppdatering

CUPRA Formentor

sep-20

maj-24

Over-The-Air-Uppdatering

(**) Kontrollera de berörda fordonen och deras tillverkningsperioder. Du kan hitta tillverkningsdatumet för ditt fordon i fordonsdokumentationen alternativt registreringsbeviset eller genom att rådfråga din servicepartner.

Berörda modeller

eCall Nödsamtal (Europa)

Berörd Tillverkningsperiod

Åtgärder

Från

Till

PRE-UNECE / UNECE

MOD3.2

CUPRA Leon

nov-22

nov-24

Arbete pågår

CUPRA Formentor

nov-22

nov-24

Arbete pågår

MOD4

CUPRA Born

sep-21

feb-22

Arbete pågår

nov-22

nov-24

Arbete pågår


För att försöka räta ut några av de frågetecken som finns, har vi tagit fram frågor och svar här nedan:

Jag har en bil som inte har stöd för 4G. Kommer jag kunna styra min parkeringsvärmare via telefonens app när 2G/3G-nätet släcks ner?
Svar:
Nej, det kommer inte att vara möjligt då denna funktion kräver 4G-stöd. Det man då kan göra, är att starta värmaren via bilens fjärrkontroll, eller välja avresetid i bilens infotainmentsysten.

Min bil har eCall men saknar stöd för 4G. Kommer den bli olaglig att köra då?
Svar: När man lämnar in sin bil för besiktning så ska besiktningsföretaget alltid kontrollera att eCall fungerar. Om systemet inte fungerar så får man en anmärkning och uppmanas att åtgärda felet till nästa besiktningstillfälle. Så ser systemet ut idag. Men just nu pågår ett arbete mellan bilbranschen (branschorganet Mobility Sweden) och berörda myndigheter. Bakom detta finns ett förslag om att bilbesiktningen inte ska ge någon anmärkning på bilar vars eCall upphör att fungera till följd av nedstängningen av 2G/3G. Mer om detta kan du läsa här: Mobility Sweden för en dialog med myndigheter för att minimera effekterna av nedstängningen av 2G/3G-näten Mobility Sweden Vissa bilar fick eCall även före lagkravet 31 mars 2018 och de omfattas inte heller av bilbesiktningens kontrollpunkter.

Det står att kravet på eCall gäller bilmodeller som är typgodkända efter 31 mars 2018. Vad menas med typgodkända?
Ett typgodkännande betyder att en produkt uppfyller gällande lagkrav vid tiden för kravets införande. Typgodkännandet för den specifika modellen kan gälla tills en ny generation av samma modell införs på marknaden. Det betyder att även bilar som sålts och tillverkats efter 31 mars 2018 och som enbart har stöd för 2G/3G kan säljas på marknaden så länge som typgodkännandet gäller för just denna modell.

Jag är missnöjd med att vissa tjänster upphör att fungera när 2G/3G stängs ned. Vilket ansvar har biltillverkaren i detta?
Svar:
Beslutet om nedstängning av 2G/3G har fattats av mobiloperatörerna och påverkar flera delar i samhället. Det är viktigt att veta att bilarna, när de utvecklades, följde gällande lagstiftning och den standard som var accepterad i samhället vid denna tid.

Hur vet jag om min bil har 2G/3G eller 4G? Kan jag hitta den informationen någonstans i bilen?
Svar: 
Hur respektive modell påverkas av nedsläckningen av 2G/3G-nätet framgår i  "Berörda modeller" nedan.

BERÖRDA MODELLER

(*) Kontrollera de berörda modellerna och deras tillverkningsperioder. Du kan hitta tillverkningsdatumet för ditt fordon i fordonsdokumentationen alternativt registreringsbeviset eller genom att rådfråga din servicepartner.

Berörda modeller

Connect Tjänster

Berörd Tillverkningsperiod

Åtgärder  

Från

Till

PRE-UNECE

MOD3.1

CUPRA Ateca

aug-20

mar-24

Over-The-Air-Uppdatering

MOD3.2

CUPRA Leon

sep-20

maj-24

Over-The-Air-Uppdatering

CUPRA Formentor

sep-20

maj-24

Over-The-Air-Uppdatering

(**) Kontrollera de berörda fordonen och deras tillverkningsperioder. Du kan hitta tillverkningsdatumet för ditt fordon i fordonsdokumentationen alternativt registreringsbeviset eller genom att rådfråga din servicepartner.

Berörda modeller

eCall Nödsamtal (Europa)

Berörd Tillverkningsperiod

Åtgärder

Från

Till

PRE-UNECE / UNECE

MOD3.2

CUPRA Leon

nov-22

nov-24

Arbete pågår

CUPRA Formentor

nov-22

nov-24

Arbete pågår

MOD4

CUPRA Born

sep-21

feb-22

Arbete pågår

nov-22

nov-24

Arbete pågår