SV:Äga: End of Life Vehicles (ELV) SE/SV

Återvinning och återlämning

Optimerad resursanvändning för design och utveckling hos SEAT/CUPRA

I våra bilar utvecklar vi interiörer som ligger i framkant, tillverkade av återvunna och förnybara material. Vårt mål är att uppnå en andel av cirkulära material på 40 % i våra bilar senast 2040.

Vi främjar innovation genom att använda återvunna och biobaserade material i våra bilar. Vi har introducerat SEAQUAL® YARN – tillverkat av återvunnen havsplast – och Dinamica® mikrofiber – framställt av 73 % återvunnen polyester genom en vattenbaserad process – i delar av våra bilinteriörer. Ett annat exempel är införandet av Bcomps linbaserade blandning för CUP-sportstolar i vissa av våra modeller.

SEAT S.A. deltar aktivt i forskningsprojekt som fokuserar på återanvändning och återvinning, som RELOAD (för att främja tekniker för att återvinna värdefulla material i värdekedjan för elbilar), ECLIPSE (för nya tekniker för återvinning av komplext plastavfall - polymer - i slutet av bilens livscykel) och TREASURE (för att utvärdera cirkulära ekonomiscenarier inom fordonsindustrin).

End of life vehicles (ELV)

Råmaterial och energi är begränsade resurser på vår planet. Dess hållbara användning är därför ett prioriterat mål för CUPRA. Det är viktigt att främja en cirkulär ekonomi: vid slutet av sin livslängd är en produkt inte längre avfall, utan en källa till material som kan återanvändas. En helhetsbaserad miljöhantering bygger på tre faktorer: först design och produktion, sedan optimering av CUPRAs tekniska support och avslutningsvis korrekt hantering av bilen och dess delar vid slutet av bilens livscykel.

Återvinning

Miljövänlig produktion och design anpassad för återvinning

Återanvändning, återvinning av delar, miljövänlig hantering och minskning av avfall är centrala aspekter för återvinningen av uttjänta fordon. För att maximera detta beaktas flera faktorer redan i designfasen av ett nytt fordon:

  • Undvika användning av miljöfarliga ämnen
  • Använda återvunnet material i största möjliga mån
  • Prioritera användning av återvinningsbara material
  • Designa delarnas kopplingar för att underlätta snabb och enkel demontering
  • Märka alla delar för att underlätta separering

Minska avfall

Hållbar hantering av uttjänta fordon

För att säkerställa en optimal och miljövänlig behandling i slutet av bilens livscykel – i enlighet med End-of-life vehicles Directive – har CUPRA och andra tillverkare skapat International Dismantling Information System (IDIS), som erbjuder detaljerade instruktioner till demonteringsverkstäder om hur fordon ska förbehandlas och demonteras med minsta möjliga miljöpåverkan. Denna databas innehåller specifika instruktioner för den mest lämpliga och miljövänliga behandlingen för respektive bilmodell, inklusive korrekt hantering av vätskor som olja, bränsle och kylvätska samt demontering av återvinningsbara delar.

För mer information om IDIS: http://www.idis2.com/

Process

När den sista ägaren beslutar att ta bilen ur trafik, överlämnas den till en auktoriserad anläggning och processen för att förvalta bilen startar.

Efter att all nödvändig dokumentation har hanterats saneras bilen, vilket innebär att farliga komponenter och material separeras på ett kontrollerat sätt för att undvika förorening av jord, vatten och luft. Komponenter som olja, filter, bromsvätska, batterier, katalysatorer och kylvätska hanteras separat i förslutna behållare enligt gällande lagstiftning.

Efter saneringen betraktas bilen inte längre som farligt avfall, och de olika delarna värderas om de kan återvinnas eller återanvändas.

Delar av metall – både järn- och icke-järnmetaller – sorteras och säljs. Resterande metaller innehåller material som kan användas som råmaterial när det separerats och behandlats, grunden i så kallad ”post-fragmented technology”, ett alternativ till fullständig demontering och en del av CUPRAs strategi. Denna teknik förväntas expandera inom EU.

Alla CUPRA-modeller är designade och tillverkade enligt direktiv 2000/53/CE, vilket säkerställer att minst 95 % av fordonet är återvinningsbart. Reparation av använda delar i till exempel motorer och växellådor bidrar också till hållbar resursanvändning och erbjuder samtidigt prisvärda reservdelar för att underhålla din CUPRA.

System för återlämning av ELV-bilar

Sedan den 1 januari 2007 är det tillverkarens ansvar att ta emot alla godkända uttjänta fordon, oavsett registreringsdatum. Det innebär att CUPRA och våra importörer ansvarar för att din uttjänta bil tas emot av en auktoriserad anläggning för demontering, utan kostnad för den sista ägaren.

Våra importörer har etablerat ett återlämningssystem som uppfyller kraven i direktivet.

För information om uppsamlingsplatser i varje EU-land, besök CUPRAs lokala webbplats.

Läs mer om ELV-direktivet (End-of-life vehicles Directive): :

http://ec.europa.eu/environment/waste/elv_index.html

Återlämning och återvinning

Batterier

Batterier hör inte hemma i hushållsavfallet. Läs här vad du ska göra med uttjänta batterier.

End-of-life elektrisk och elektronisk utrustning

Lär dig mer om dina rättigheter och skyldigheter vid bortforsling av uttjänt elektrisk eller elektronisk utrustning.