Tjänster:CUPRA CONNECT SE/SV
CUPRA CONNECT-appen på en smartphone

CUPRA CONNECT - UPPKOPPLADE TJÄNSTER

Aktivera dina CUPRA CONNECT-tjänster och få tillgång till fjärråtkomst, musik online, navigation och vägassistans.

SÄKERHET & SERVICE.

Säkerhet på topp – var du än är. Se till att din CUPRA alltid är i toppskick*.

cupra%20connect%20safety%20and%20service

Nödsamtalsfunktionen ger dig extra säkerhet.

Få hjälp om något händer - var du än befinner dig. Vid en nödsituation skickar din bil automatiskt data – som t.ex. klockslag och var bilen befinner sig – direkt till räddningstjänsten.

Vägassistanssamtal.

Din bil skickar relevanta uppgifter till vägassistansens larmcentral, och vi ser till att du kommer till närmaste servicepartner.

Boka service och underhåll.

Så snart en varningslampa tänds eller det är dags att lämna in bilen på service, sätter CUPRA CONNECT dig i kontakt med den auktoriserade serviceverkstad du valt.

FJÄRRÅTKOMST-TJÄNSTER.

Ställ in önskad kupétemperatur, sköt laddningen av bilen och hitta var du senast parkerade den – allt på distans via appen i din smartphone.

cupra%20connect%20remote%20access%20services

Fjärrstyr laddningen.

Kontrollera laddningsprocessen för din elbil eller laddhybrid var du än är. Starta eller avsluta direkt, eller schemalägg före en resa.

Fjärrstyr kupéklimatet.

Ställ in önskad temperatur i kupén på din elbil eller laddhybrid direkt från din smartphone. Programmera din CUPRA att sköta det helt automatiskt så det är klart när du ska köra.

Fordonsstatus. Dörrar och belysning.

Låste jag bilen? Är rutorna stängda? Är belysningen släckt? Du kan när som helst dubbelkolla i appen för att slippa oroa dig.*

Hitta tillbaka till bilen.

Glömt var du ställde bilen senast? Ta dig enkelt tillbaka till bilen. CUPRA CONNECT sparar automatiskt den plats du senast parkerade bilen på*.

CUPRA CONNECT för GEN 3-bilar

cupra connect gen3 range

CUPRA CONNECT för GEN 3-bilar

För Leon, Ateca och Formentor.

Via CUPRA CONNECT-appen kan du både låsa och låsa upp dörrarna via din smartphone samt få varningsmeddelande om billarmet skulle gå igång. Du kan även ställa in områdes- och hastighetsbegränsningar. 

 

Via CUPRA CONNECT-appen kan du både låsa och låsa upp dörrarna via din smartphone samt få varningsmeddelande om billarmet skulle gå igång. Du kan även ställa in områdes- och hastighetsbegränsningar. 

 

CUPRA CONNECT FÖR GEN4-BILAR

cupra connect born

CUPRA CONNECT FÖR GEN4-BILAR

Exklusiva tjänster för din CUPRA Born.

Lär dig hur den senaste GEN4-tekniken erbjuder dig en oöverträffad körupplevelse, speciellt skräddarsydd för Bornförare.

Lär dig hur den senaste GEN4-tekniken erbjuder dig en oöverträffad körupplevelse, speciellt skräddarsydd för Bornförare.

SKAFFA APPEN CUPRA CONNECT

Ladda ner för iOS.

Ladda ner för Android.

REGISTRERA DIG I CUPRA CONNECT.

Klicka på spelaren för att följa en steg-för-steg-guide om hur du registrerar din CUPRA i CUPRA CONNECT och du kan börjar njuta av onlinetjänsterna. Du hittar mer information nedan.

SKAPA DITT CUPRA ID

Det är enkelt att skapa ditt CUPRA ID. Du kan göra det via CUPRA CONNECT-appen på din smartphone och på MyCUPRA-portalen*.

Registrera%20och%20skapa%20ett%20CUPRA%20ID%20på%20en%20smartphone

Steg 1

Logga in, ange din e-postadress och klicka sedan på registrera. Via e-post får du nu en bekräftelse som du i din tur ska bekräfta.

Steg 2

Välj land och språk samt välkomstfras och mata in dina personuppgifter.

Steg 3

Skapa en 4-siffrig PIN-kod att användas för vissa säkerhetsfunktioner.

Steg 4

Godkänn villkoren.

Lägg till din bil

Koppla ditt CUPRA ID-konto till din nya CUPRA.

kvinna%20lägger%20till%20sin%20bil%20i%20CUPRA%20CONNECT%20appen%20

Steg 1

Logga in på CUPRA CONNECT-appen, MyCUPRA-portalen***** eller infotainmentsystemet med ditt CUPRA ID.

Steg 2

Om du loggat in i appen eller på portalen: klicka på ”Add vehicle” (Lägg till bil) och mata in bilens VIN (chassinummer).******

Steg 3

Bekräfta din köporder för att få fri tillgång till CUPRA CONNECT under 1 år.*******

AKTIVERING AV TJÄNSTER

Sätt dig i bilen för att aktivera och kunna utnyttja fördelarna med CUPRA CONNECT.

woman%20activating%20infotainment%20screen%20with%20CUPRA%20CONNECT%20app

Steg 1

Väck infotainmentskärmen. Kontrollera att sekretessläget inte står på max, och att du har 4G- och GPS-anslutning.

Steg 2

Registrera dig som Huvudanvändare (båda nycklarna behövs) och tryck på den första nyckelns lås-upp-knapp och sedan på den andra.

Steg 3

Ställ in din föredragna auktoriserade CUPRA serviceverkstad för att få hjälp med eventuella varningslampor eller när det är dags för service. 

Steg 4

Nu är registreringen klar, och du kan börja använda CUPRA CONNECT.

Förlängning av CUPRA CONNECT

woman%20activating%20infotainment%20screen%20with%20CUPRA%20CONNECT%20app

Samtliga CONNECT-tjänster och funktioner som finns tillgängliga för just din CUPRA ingår kostnadsfritt under de första 12 månaderna. Därefter behöver du förnya vissa av tjänsterna för att kunna fortsätta använda de.

   

Läs mer

VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR, FAQ


Kontrollera först detta:

  • Att det finns en bra internetsignal eller datauppkoppling
  • Att ditt VIN-nummer är korrekt
  • Att din CUPRA-modell har stöd för tjänsterna
  • Att du har en giltig licens för tjänsten (i tillämpliga fall)

Om inget av ovanstående löser problemet – kontakta din återförsäljare eller vår kundservice.


Om du inte registrerar och aktiverar CUPRA CONNECT-tjänsterna fullt ut, kan du endast använda lagstadgade tjänster (Public eCall).

Du kommer inte heller att ha tillgång till online-tjänsterna från Safety and Service, fjärråtkomst via appen eller till Infotainment online. Ditt Navi System+ kommer inte att ha navigation online, och ”Hola, hola” kommer endast att fungera med specifika röstkommandon.


CUPRA upprätthåller en databas med alla personuppgifter som kunderna tillhandahåller samt även annan information som krävs för att kunna erbjuda alla CUPRA CONNECT-tjänsterna, t.ex. data om bilen och geolokalisering. Alla data som skapas genom användandet av CUPRA CONNECT Services tillhör dig som kund. Användande av data är som sådant förbehållet ditt uttryckliga medgivande för detta.

Allt användande av data sker i överensstämmelse med EU:s Data Protection Regulation (”GDPR”). För mer information, se ”CUPRA CONNECT – sekretesspolicy”.  Lägg märke till att alla data används uteslutande av CUPRA och dess distributions- och tjänstepartners. Data delas ej med tredje part i kommersiellt syfte, och oftast hålls uppgifterna anonyma (icke-anonyma data används endast då så krävs). I sådana fall behandlar CUPRA uppgifterna med tillämpande av strikta säkerhetsföreskrifter.


CUPRA CONNECT finns tillgängligt i Tyskland, Belgien, Tjeckien, Danmark, Finland, Norge, Sverige, Frankrike, Storbritannien, Irland, Österrike, Schweiz, Italien, Spanien, Portugal, Polen, Ungern, Grekland, Cypern, Nederländerna, Luxemburg, Bulgarien, Rumänien, Kroatien, Slovenien, Malta, Slovakien, Andorra, Estland, Lettland, Litauen, Serbien, Albanien, Nordmakedonien, Bosnien och Hercegovina, Ukraina, samt Gibraltar.

För GEN3-bilar finns CUPRA CONNECT även tillgängligt i Montenegro.


Så fort en sensor (som utlöser krockkudden, bältessträckaren) indikerar att en allvarlig olycka inträffat, upprättas automatiskt en förbindelse med larmcentralen.

Om CUPRA CONNECT har aktiverats, kommer nödsamtalet att gå till en privat tjänst istället för till det allmänna/publika telefonnumret till räddningstjänsten. Med ett Private eCall, skickas ytterligare information till räddningstjänsten, t.ex. om var befinner sig, typ av olycka, plats, adress, antal inblandade personer samt om hur allvarlig olyckan är.

Dessutom skickas information om språkvalet för gränssnittet mellan människa och maskin (HMI), så att du alltid får hjälp på ditt eget språk, även när du befinner dig utomlands. Om ditt språk inte skulle finnas tillgängligt, kommer du att betjänas på engelska, var du än befinner dig.

Om du vill, kan vi stanna kvar i luren och prata med dig till dess att räddningstjänsten anländer till platsen. Kom ihåg att vi i normalfallet inte spårar din position. Dina uppgifter överförs endast i händelse av en olycka, och då för att garantera din säkerhet. Du kan även aktivera ett eCall-nödsamtal manuellt. Det gör man via modulen med 3 knappar, eller via infotainmentdisplayen i bilen.


Vägassistanssamtalet aktiveras alltid manuellt, men vid en mindre olycka (som inte överskrider tröskelvärdet för en olycka) visas ett popup-fönster med tre knappar (Aktivera nödsamtal, Aktivera vägassistanssamtal eller Avbryt). Vem som helst kan kontakta Vägassistansen genom att trycka på knappen i mitten på modulen med 3 knappar, eller i underavdelningen ”Telefon” i bilens meny.


När man aktiverar tjänsten Vägassistanssamtal, skickar din bil information om t.ex. mätarställning (km), varningslampor som tänts samt felmeddelanden så att operatören på CUPRA kan ge dig hjälp och smidigt hitta felet.

När det är aktiverat, delar Vägassistanssamtalet dessutom information om tid och plats (var bilen befinner sig), så att operatören vet hur man hittar dit. Detta är till hjälp om din bil har fått stopp i ett glest befolkat område och du själv inte vet exakt var du befinner dig.

Lägg märke till att alla data används uteslutande av CUPRA och dess distributions- och tjänstepartners. Data delas ej med tredje part i kommersiellt syfte, och oftast hålls uppgifterna anonyma (icke-anonyma data används endast då så krävs). I sådana fall behandlar CUPRA uppgifterna med beaktande av strikta säkerhetsföreskrifter.


När bilens infotainmentsystem påminner dig om en kommande översyn, får den serviceverkstad du valt (Preferred Service Partner, ”PSP”) ett meddelande om detta. Verkstaden tar då kontakt med dig via det kontaktsätt du valt (e-post eller telefon), för att boka in ett besök.

  • Din PSP får följande information om din bil:
  • Dina kontaktuppgifter (namn, telefon och e-postadress)
  • Information om bilen (VIN, modellår, bilmodell)
  • Mätarställning
  • Typ av översyn (oljebyte, serviceintervall)
  • Datum och tid för meddelandet
  • Antal dagar kvar till nästa översyn och oljebyte

Om din bil befann sig på en plats med dålig nätverkstäckning, t.ex. i ett underjordiskt garage, kan dataöverföringen till servern ha misslyckats. I normala fall skickas bilens senaste parkeringsposition till servern så fort motorn stängs av.


När du aktiverar CONNECT, uppgraderas ditt Navi System+ så att det får tillgång till uppdaterad information online. Inga extra avgifter tillkommer – all dataförbrukning som navigationen använder ingår i CONNECT Service-paketet.

Följande tjänster ingår utan kostnad:

  • Kartuppdatering online: sker automatiskt baserat på var bilen befinner sig och vart ni är på väg. Du behöver inte köpa några kartuppdateringar hos återförsäljaren eller ladda ner några kartor till ett USB-minne.
  • Färdvägsberäkning online med färsk information om t.ex. trafik och väder, samt dynamisk vägledning till destinationen baserat på uppdateringar i realtid.

Tjänsten visar dig det totala antalet lediga parkeringsplatser på/i:

  • Allmänna parkeringar
  • Privata parkeringar
  • Parkeringshus

Den ger dig också information om:

  • Avståndet dit
  • Öppettider
  • Avgifter

Kontrollera först att din CUPRA har en aktiv internetuppkoppling och att den registreringskod du använder fortfarande är giltig (registreringskodens giltighetstid är 1 år). Om detta inte löser problemet, försök med att radera bilen i ditt ”Garage” på My CUPRA-portalen och sedan lägga in bilen på nytt. Du kommer då att få en ny registreringskod som du matar in i bilen.

När du aktiverat CUPRA CONNECT blir röststyrningsassistenten "Hola Hola" bättre på att förstå naturligt tal (med Natural Language Control). Det gör att du kan ge dina kommandon på ett mer naturligt sätt, utan att behöva lära dig vissa specifika kommandon. Förutsatt att du har internetförbindelse, kan du:

  • Hitta adresser
  • Få tillgång till material på nätet
  • Lyssna på internetradio

Hola Hola låter dig också diktera dina SMS och e-postmeddelanden. För att diktera ett meddelande: Tryck på mikrofonknappen och tala precis som vanligt. När du är klar, kan du granska den skrivna texten och också ta bort eller skriva om den om du vill.

Natural Language Control för alla bilar (GEN3 och GEN4) har stöd för:

  • Engelska (brittisk)
  • Engelska (amerikansk)
  • Spanska
  • Franska
  • Tyska
  • Italienska
  • Tjeckiska

Natural Language Control för GEN4-bilar har dessutom stöd också för:

  • Nederländska
  • Polska
  • Portugisiska
  • Svenska
  • Danska (inom kort)
  • Norska (inom kort)

Du kan välja och byta mellan olika privatlägen via ”Service Management” och ”Control Centre” på infotainmentskärmen.


Om du blivit av med din enhet, kan du byta lösenord på My CUPRA-portalen via en annan enhet. Därefter krävs det nya lösenordet för att kunna använda CUPRA CONNECT-tjänster. För ytterligare säkerhet, kan man ändra i appens inställningar så att man måste skriva in lösenordet på nytt efter 5, 10 eller 15 minuters inaktivitet på kontot.


Kontrollera först att du har den senaste versionen av appen installerad på din smartphone. Gå in på Apple App Store eller Google Play Store och se om det kommit någon ny version, och installera den i så fall.

Om du ändå skulle ha problem med att logga in på ditt CUPRA CONNECT-konto, kan du gå till CUPRA ID-portalen och använda den e-postadress du angav när du registrerade dig, ditt användarnamn eller mobiltelefonnummer för att återställa ditt lösenord. Om problemet ändå skulle kvarstå, kontakta CUPRA Kundservice så hjälper vi dig.


Se mer

*I de första CUPRA Born-bilar som tillverkas kommer följande funktioner inte att vara tillgängliga: Private eCall, Vägassistanssamtal, Info call, Fordonsstatus, Här står bilen, Import av destinationer och färdvägar och Online Music Streaming. Inom kort kommer tillgång till samtliga uppkopplade tjänster vara möjlig.

** Fjärrventilation finns endast för Leon och Formentor med vissa motorer. Tjänsten ”Fjärrstyr parkeringsvärmaren” endast tillgänglig tillsammans med tillvalet parkeringsvärmare.

*** Funktionen meddelanden från billarmet är endast tillgänglig i kombination med extrautrustningen volymetriskt larm.

**** Online Media (Apple Music och TIDAL) och internetradio kräver extra dataöverföring. Du kan endera använda din smartphone som en hotspot för bilens WiFi, eller så kan du skaffa ett mobilt bredbandsavtal för din CUPRA från vår mobilleverantör (hyperlink: https://seat.cubictelecom.com).

***** Tillgång till MyCUPRA-portalen möjlig inom kort.

****** Du hittar det 17-siffriga numret bakom bilens vindruta, nedtill.

******* För CUPRA-bilar erbjuds 1 års kostnadsfri prövoperiod på CUPRA CONNECT.