CUPRA CONNECT - UPPKOPPLADE TJÄNSTER
Aktivera dina CUPRA CONNECT-tjänster och få tillgång till fjärråtkomst, musik online, navigation och vägassistans.
Säkerhet på topp – var du än är. Se till att din CUPRA alltid är i toppskick*.
Få hjälp om något händer - var du än befinner dig. Vid en nödsituation skickar din bil automatiskt data – som t.ex. klockslag och var bilen befinner sig – direkt till räddningstjänsten.
Din bil skickar relevanta uppgifter till vägassistansens larmcentral, och vi ser till att du kommer till närmaste servicepartner.
Så snart en varningslampa tänds eller det är dags att lämna in bilen på service, sätter CUPRA CONNECT dig i kontakt med den auktoriserade serviceverkstad du valt.
Ställ in önskad kupétemperatur, sköt laddningen av bilen och hitta var du senast parkerade den – allt på distans via appen i din smartphone.
Kontrollera laddningsprocessen för din elbil eller laddhybrid var du än är. Starta eller avsluta direkt, eller schemalägg före en resa.
Ställ in önskad temperatur i kupén på din elbil eller laddhybrid direkt från din smartphone. Programmera din CUPRA att sköta det helt automatiskt så det är klart när du ska köra.
Låste jag bilen? Är rutorna stängda? Är belysningen släckt? Du kan när som helst dubbelkolla i appen för att slippa oroa dig.*
Glömt var du ställde bilen senast? Ta dig enkelt tillbaka till bilen. CUPRA CONNECT sparar automatiskt den plats du senast parkerade bilen på*.
För Leon, Ateca och Formentor.
Via CUPRA CONNECT-appen kan du både låsa och låsa upp dörrarna via din smartphone samt få varningsmeddelande om billarmet skulle gå igång. Du kan även ställa in områdes- och hastighetsbegränsningar.
Via CUPRA CONNECT-appen kan du både låsa och låsa upp dörrarna via din smartphone samt få varningsmeddelande om billarmet skulle gå igång. Du kan även ställa in områdes- och hastighetsbegränsningar.
Exklusiva tjänster för din CUPRA Born.
Lär dig hur den senaste GEN4-tekniken erbjuder dig en oöverträffad körupplevelse, speciellt skräddarsydd för Bornförare.
Lär dig hur den senaste GEN4-tekniken erbjuder dig en oöverträffad körupplevelse, speciellt skräddarsydd för Bornförare.
ANSLUT TILL CUPRA CONNET (GEN3 – LEON, ATECA, FORMENTOR).
Klicka på spelaren för att följa en steg-för-steg-guide om hur du registrerar din CUPRA i CUPRA CONNECT och du kan börjar njuta av onlinetjänsterna. Du hittar mer information nedan.
Att aktivera anslutningen för din nya CUPRA Born är en enkel och snabb process som kan göras på några minuter. Skapa enkelt ett CUPRA ID-konto via My CUPRA-appen, logga in och registrera ditt fordon till ditt garage och förbättra din bils anslutningsfunktioner.
Det går snabbat att skapa ditt eget CUPRA ID. Du gör det enkelt via vår CUPRA CONNECT-app på din smartphone.
Logga in, ange din e-postadress och klicka sedan på registrera. Via e-post får du nu en bekräftelse som du i din tur ska bekräfta.
Välj land och språk samt välkomstfras och mata in dina personuppgifter.
Skapa en 4-siffrig PIN-kod att användas för vissa säkerhetsfunktioner.
Godkänn villkoren.
Koppla ditt CUPRA ID-konto till din nya CUPRA.
Logga in på CUPRA CONNECT-appen eller infotainmentsystemet med ditt CUPRA ID.
Om du loggat in i appen eller infotainmentsystemet: klicka på ”Add vehicle” (Lägg till bil) och mata in bilens VIN (chassinummer).*****
Bekräfta din köporder för att få fri tillgång till CUPRA CONNECT under 1 år.******
Sätt dig i bilen för att aktivera och kunna utnyttja fördelarna med CUPRA CONNECT.
Väck infotainmentskärmen. Kontrollera att sekretessläget inte står på max, och att du har 4G- och GPS-anslutning.
Registrera dig som Huvudanvändare (båda nycklarna behövs) och tryck på den första nyckelns lås-upp-knapp och sedan på den andra.
Ställ in din föredragna auktoriserade CUPRA serviceverkstad för att få hjälp med eventuella varningslampor eller när det är dags för service.
Nu är registreringen klar, och du kan börja använda CUPRA CONNECT.
Samtliga CONNECT-tjänster och funktioner som finns tillgängliga för just din CUPRA ingår kostnadsfritt under de första 12 månaderna. Därefter behöver du förnya vissa av tjänsterna för att kunna fortsätta använda de.
Kontrollera först detta:
Om inget av ovanstående löser problemet – kontakta din återförsäljare eller vår kundservice.
Om du inte registrerar och aktiverar CUPRA CONNECT-tjänsterna fullt ut, kan du endast använda lagstadgade tjänster (Public eCall).
Du kommer inte heller att ha tillgång till online-tjänsterna från Safety and Service, fjärråtkomst via appen eller till Infotainment online. Ditt Navi System+ kommer inte att ha navigation online, och ”Hola, hola” kommer endast att fungera med specifika röstkommandon.
CUPRA upprätthåller en databas med alla personuppgifter som kunderna tillhandahåller samt även annan information som krävs för att kunna erbjuda alla CUPRA CONNECT-tjänsterna, t.ex. data om bilen och geolokalisering. Alla data som skapas genom användandet av CUPRA CONNECT Services tillhör dig som kund. Användande av data är som sådant förbehållet ditt uttryckliga medgivande för detta.
Allt användande av data sker i överensstämmelse med EU:s Data Protection Regulation (”GDPR”). För mer information, se ”CUPRA CONNECT – sekretesspolicy”. Lägg märke till att alla data används uteslutande av CUPRA och dess distributions- och tjänstepartners. Data delas ej med tredje part i kommersiellt syfte, och oftast hålls uppgifterna anonyma (icke-anonyma data används endast då så krävs). I sådana fall behandlar CUPRA uppgifterna med tillämpande av strikta säkerhetsföreskrifter.
CUPRA CONNECT finns tillgängligt i Tyskland, Belgien, Tjeckien, Danmark, Finland, Norge, Sverige, Frankrike, Storbritannien, Irland, Österrike, Schweiz, Italien, Spanien, Portugal, Polen, Ungern, Grekland, Cypern, Nederländerna, Luxemburg, Bulgarien, Rumänien, Kroatien, Slovenien, Malta, Slovakien, Andorra, Estland, Lettland, Litauen, Serbien, Albanien, Nordmakedonien, Bosnien och Hercegovina, Ukraina, samt Gibraltar.
För GEN3-bilar finns CUPRA CONNECT även tillgängligt i Montenegro.
Så fort en sensor (som utlöser krockkudden, bältessträckaren) indikerar att en allvarlig olycka inträffat, upprättas automatiskt en förbindelse med larmcentralen.
Om CUPRA CONNECT har aktiverats, kommer nödsamtalet att gå till en privat tjänst istället för till det allmänna/publika telefonnumret till räddningstjänsten. Med ett Private eCall, skickas ytterligare information till räddningstjänsten, t.ex. om var befinner sig, typ av olycka, plats, adress, antal inblandade personer samt om hur allvarlig olyckan är.
Dessutom skickas information om språkvalet för gränssnittet mellan människa och maskin (HMI), så att du alltid får hjälp på ditt eget språk, även när du befinner dig utomlands. Om ditt språk inte skulle finnas tillgängligt, kommer du att betjänas på engelska, var du än befinner dig.
Om du vill, kan vi stanna kvar i luren och prata med dig till dess att räddningstjänsten anländer till platsen. Kom ihåg att vi i normalfallet inte spårar din position. Dina uppgifter överförs endast i händelse av en olycka, och då för att garantera din säkerhet. Du kan även aktivera ett eCall-nödsamtal manuellt. Det gör man via modulen med 3 knappar, eller via infotainmentdisplayen i bilen.
Vägassistanssamtalet aktiveras alltid manuellt, men vid en mindre olycka (som inte överskrider tröskelvärdet för en olycka) visas ett popup-fönster med tre knappar (Aktivera nödsamtal, Aktivera vägassistanssamtal eller Avbryt). Vem som helst kan kontakta Vägassistansen genom att trycka på knappen i mitten på modulen med 3 knappar, eller i underavdelningen ”Telefon” i bilens meny.
När man aktiverar tjänsten Vägassistanssamtal, skickar din bil information om t.ex. mätarställning (km), varningslampor som tänts samt felmeddelanden så att operatören på CUPRA kan ge dig hjälp och smidigt hitta felet.
När det är aktiverat, delar Vägassistanssamtalet dessutom information om tid och plats (var bilen befinner sig), så att operatören vet hur man hittar dit. Detta är till hjälp om din bil har fått stopp i ett glest befolkat område och du själv inte vet exakt var du befinner dig.
Lägg märke till att alla data används uteslutande av CUPRA och dess distributions- och tjänstepartners. Data delas ej med tredje part i kommersiellt syfte, och oftast hålls uppgifterna anonyma (icke-anonyma data används endast då så krävs). I sådana fall behandlar CUPRA uppgifterna med beaktande av strikta säkerhetsföreskrifter.
När bilens infotainmentsystem påminner dig om en kommande översyn, får den serviceverkstad du valt (Preferred Service Partner, ”PSP”) ett meddelande om detta. Verkstaden tar då kontakt med dig via det kontaktsätt du valt (e-post eller telefon), för att boka in ett besök.
Om din bil befann sig på en plats med dålig nätverkstäckning, t.ex. i ett underjordiskt garage, kan dataöverföringen till servern ha misslyckats. I normala fall skickas bilens senaste parkeringsposition till servern så fort motorn stängs av.
När du aktiverar CONNECT, uppgraderas ditt Navi System+ så att det får tillgång till uppdaterad information online. Inga extra avgifter tillkommer – all dataförbrukning som navigationen använder ingår i CONNECT Service-paketet.
Följande tjänster ingår utan kostnad:
Tjänsten visar dig det totala antalet lediga parkeringsplatser på/i:
Den ger dig också information om:
Kontrollera först att din CUPRA har en aktiv internetuppkoppling och att den registreringskod du använder fortfarande är giltig (registreringskodens giltighetstid är 1 år). Om detta inte löser problemet, försök med att radera bilen i ditt ”Garage” och sedan lägga in bilen på nytt. Du kommer då att få en ny registreringskod som du matar in i bilen.
När du aktiverat CUPRA CONNECT blir röststyrningsassistenten "Hola Hola" bättre på att förstå naturligt tal (med Natural Language Control). Det gör att du kan ge dina kommandon på ett mer naturligt sätt, utan att behöva lära dig vissa specifika kommandon. Förutsatt att du har internetförbindelse, kan du:
Hola Hola låter dig också diktera dina SMS och e-postmeddelanden. För att diktera ett meddelande: Tryck på mikrofonknappen och tala precis som vanligt. När du är klar, kan du granska den skrivna texten och också ta bort eller skriva om den om du vill.
Natural Language Control för alla bilar (GEN3 och GEN4) har stöd för:
Natural Language Control för GEN4-bilar har dessutom stöd också för:
Du kan välja och byta mellan olika privatlägen via ”Service Management” och ”Control Centre” på infotainmentskärmen.
Om du blivit av med din enhet, kan du byta lösenord på My CUPRA ID-portalen via en annan enhet. Därefter krävs det nya lösenordet för att kunna använda CUPRA CONNECT-tjänster. För ytterligare säkerhet, kan man ändra i appens inställningar så att man måste skriva in lösenordet på nytt efter 5, 10 eller 15 minuters inaktivitet på kontot.
Kontrollera först att du har den senaste versionen av appen installerad på din smartphone. Gå in på Apple App Store eller Google Play Store och se om det kommit någon ny version, och installera den i så fall.
Om du ändå skulle ha problem med att logga in på ditt CUPRA CONNECT-konto, kan du gå till CUPRA ID-portalen och använda den e-postadress du angav när du registrerade dig, ditt användarnamn eller mobiltelefonnummer för att återställa ditt lösenord. Om problemet ändå skulle kvarstå, kontakta CUPRA Kundservice så hjälper vi dig.