Få senaste nytt om CUPRA genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev.
Få senaste nytt om CUPRA genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev.
Second Level
Third Level
VIN (Vehicle Identification Number eller ”chassinummer”) är ett unikt id-nummer (17 tecken) för din CUPRA. Du finner VIN-numret på bilens registreringsbevis och längst ned till höger på vindrutan (sett utifrån).
Under registreringsprocessen för din bil, kommer VIN-numret också att visas i infotainmentsystemet tillsammans med QR-koden för att komma åt My CUPRA-appen och gå vidare med registreringsprocessen.
Ja. Det krävs ett användarkonto (eller CUPRA ID) för att du ska kunna registrera din bil i My CUPRA-appen och använda alla tjänsterna. Har du redan ett konto? Då anger du bara din e-postadress och ditt lösenord i My CUPRA-appen och klickar på inloggningknappen. Nu är du redo att lägga till din bil och börja använda CUPRA CONNECT.
När du har skapat ditt CUPRA ID kommer du att få ett meddelande via e-post som ber dig att verifiera ditt konto. Öppna detta e-postmeddelande och klicka på länken i det för att bekräfta ditt konto. Länken tar dig till My CUPRA-appen där du kan logga in med ditt CUPRA ID. Nu när du registrerat dig, behöver du bara registrera din bil genom att följa instruktionerna i infotainmentsystemet där du sedan får ett sista meddelande om att registreringen är klar.
Ibland kan det ta ett par minuter innan e-postmeddelandet med bekräftelsen når din inkorg. Det kan också ha hamnat bland skräpposten. Om du ändå inte hittar det, gå igenom installationsprocessen igen. Om problemet skulle kvarstå, kontakta CUPRA:s kundtjänst så hjälper vi dig.
För att skapa ett användarkonto i din My CUPRA-app, logga in och välj sedan ”Registration” (registrering). Ange därefter din e-postadress och skapa ett lösenord. Klicka sedan på ”Registration”. Du kommer nu att få ett e-postmeddelande som ber dig bekräfta registreringen. Klicka på länken i e-postmeddelandet för att slutföra registreringen. Första gången du loggar in med dina användaruppgifter, kan du fylla i dina personuppgifter (förnamn, efternamn, födelsedatum osv.).
För att göra detta, kan du börja öppna/ladda ner My CUPRA-appen i din smartphone från Apple App Store eller Google Play Store, eller klicka på ”link with CONNECT” (parkoppla med CONNECT) under ”Settings” (inställningar) i ditt infotainmentsystem, som kommer att vägleda dig genom hela processen (se nedan). Det sista steget i registreringen utför du alltid i ditt infotainmentsystem, eftersom du måste skanna den skapade QR-koden.
För att förenkla registreringsprocessen ytterligare, kan du också gå via ”Wizard Configuration” (konfigurationshjälp) i menyn ”Settings” (inställningar) i Infotainment och följa instruktionerna.
QR-processen tar halva tiden jämfört med GEN3.
För att kunna använda CUPRA-tjänsterna behöver du:
Om du inte aktiverar CUPRA CONNECT-tjänsterna fullt ut, kommer du endast kunna använda lagstadgade tjänster.
Version 4.3.0: Du kan annullera ditt avtal inom ångerfristen genom att skicka oss ett meddelande om din avbeställning. Om du vill kan du att använda vårt avbeställningsformulär. Du hittar detta formulär i My CUPRA-appen under Allmänna villkor. Om du önskar mer information, kontakta CUPRA:s kundtjänst.
Version 4.3.0: Tjänsterna aktiveras kostnadsfritt under 3 år på bilens registreringsdag i och med att du undertecknar garantiavtalet.
Version 4,3.x.: Du kommer att få ett e-postmeddelande en månad före utgångsdatumet, därefter 15 dagar före, 48 timmar före och slutligen på utgångsdatumet ett sista e-postmeddelande som informerar dig om slutet på den kostnadsfria provperioden. Du kan också kontrollera utgångsdatum i My CUPRA-appen. För att förlänga dina tjänster behöver du bara förnya dem och betala. För mer information, välkommen att kontakta din-återförsäljare.
Detta gäller även tidigare versioner.
CUPRA upprätthåller en databas med alla de personuppgifter som kunderna tillhandahåller samt även annan information som krävs för att kunna erbjuda alla CUPRA CONNECT-tjänster, som fordonsdata och geolokalisering. Alla data som användandet av CUPRA CONNECT genererar, tillhör kunden. Användande av data är förbehållet kundens uttryckliga samtycke för detta. Allt användande av data sker i överensstämmelse med EU:s dataskyddslagstiftning (General Data Protection Regulation (GDPR)).
Lägg märke till att alla data används uteslutande av CUPRA och dess distributions- och tjänstepartners. Data delas ej med tredje part för kommersiella syften.
I de flesta fall anonymiseras data (ej anonymiserade data används endast då det är absolut nödvändigt) och behandlas av CUPRA under beaktande av strikta säkerhetsföreskrifter.
De innovativa tjänsterna och funktionerna i CUPRA CONNECT kopplar dig praktiskt samman med din CUPRA och din omvärld. Du kan t.ex. se exakt var din CUPRA står parkerad eller se vilka laddningsstationer som står till buds. Tack vare CUPRA CONNECT-tjänsterna, kan du känna dig säkrare och mer avslappnad bakom ratten. Trafikinformation online, ser till att du kommer fram till din destination snabbast möjligt, medan automatisk eCall gör att du alltid kan känna dig trygg bakom ratten. Tjänsterna är aldrig längre än en knapptryckning bort från din CUPRA, dator, smartphone eller surfplatta.
Obs! Tillgängligheten av CUPRA CONNECT-tjänster kan variera beroende på land, bil och utrustning.
CUPRA CONNECT-tjänster hör till standardutrustningen för din CUPRA Born.
CUPRA CONNECT kommer att finnas tillgängligt i Tyskland, Belgien, Tjeckien, Danmark, Finland, Norge, Sverige, Frankrike, Storbritannien, Irland, Österrike, Schweiz, Italien, Spanien, Portugal, Polen, Ungern, Grekland, Cypern, Nederländerna, Luxemburg, Bulgarien, Rumänien, Kroatien, Slovenien, Malta, Slovakien, Andorra, Estland, Lettland, Litauen, Serbien, Albanien, Nordmakedonien, Bosnien och Hercegovina samt Ukraina.
Version 4.3.0: Användning av internetradio kräver ytterligare dataförbrukning som du kan få via:
Resten av tjänsterna i CUPRA CONNECT Gen 4 är kostnadsfria.
Radering av CUPRA ID:
Detta beror på fordonets tillverkningsdatum:
Release 4.2.0: Om du har fler än en CUPRA, ska du skapa ett CUPRA CONNECT ID för varje bil.
Version 4.3.0: för varje CUPRA CONNECT ID kan du ha mer än en CUPRA.
Version 4.3.0: I In-Car Store kan du köpa nytt CONNECT-innehåll. Aktivera Connected Travel Assist om du tidigare skaffat Travel Assist som tillval.
Funktionen för aktivering och inaktivering av tjänsten gör att du kan aktivera och inaktivera de trafikdata som genereras i bilens infotainmentsystem under Servicehantering i My CUPRA-appen. Du kan aktivera/inaktivera alla CONNECT-tjänster genom att välja privatläget (version 4.2.0: Online/Offline), (version 4.3.0: Online/Online med platsdata/Offline) på välkomstskärmen, via kontrollcentret (globikon) och under ”Inställningar” i infotainmentmenyn.
Du kan växla till Online/Offline-läge i ditt infotainmentsystem via:
Du kan välja mellan olika sekretesslägen:
Om du blivit av med din enhet, kan du byta lösenord på My CUPRA-portalen via en annan enhet. Det nya lösenordet krävs för att använda alla tjänster i My CUPRA-appen. För ytterligare säkerhet, går det att ändra i appens inställningar så att man måste skriva in lösenordet på nytt efter 5, 10 eller 15 minuters inaktivitet på kontot.
Version 4.3.0: En gästanvändare är en blivande användare som har begränsad tillgång till tjänstepaketen Safety & Service (säkerhet och service) och Online Infotainment, t.ex.:
Online-infotainment
Men även om en gästanvändare har tillgång till dessa tjänster, måste paketen först aktiveras i bilen av en primär användare.
Version 4.3.0: En extra användare får tillgång till de flesta av tjänsterna i Safety & Service- och Online Infotainment-paketen, t.ex.:
Online-infotainment:
Version 4.3.0: Förutom den primära användaren kan fyra andra användare logga in på din bil som extra användare eller förbli gästanvändare. Som primär användare kan du radera andra användare i infotainmentsystemets användarmeny eller via My CUPRA-appen (Garage-delen).
Du kan ladda ner My CUPRA-appen på din smartphone på Apple App Store eller på Google Play Store, beroende på vilket operativsystem din telefon har. Följ helt enkelt de nedladdnings- och installationsinstruktioner du finner där. My CUPRA-appen är gratis att ladda ner.
Genom att följa instruktionerna i ditt infotainmentsystem för att starta registreringen och aktivera CONNECT-tjänsterna, genereras en QR-kod som du kan skanna av och ladda ner My CUPRA-appen.
Kontrollera först att du har den senaste versionen av appen installerad på din smartphone. Gå in på Apple App Store eller Google Play Store och se om det kommit någon ny version, och installera den i så fall.
Om du ändå skulle ha problem med att logga in på ditt CUPRA CONNECT-konto, kan du gå till CUPRA ID-portalen för att återställa ditt lösenord genom att ange den e-postadress du angav när du registrerade dig, ditt användarnamn eller ditt mobiltelefonnummer. Om problemet ändå skulle kvarstå, kontakta CUPRA:s kundservice så hjälper vi dig.
Tyvärr kan endast en (1) bil knytas till tjänsteavtalet. Det innebär att det inte kan föras över från ett fordon till ett annat.
Även avtalsperioden är knuten till bilen. Så om du säljer bilen till någon annan, kan den nya ägaren fortsätta att använda tjänsterna till dess avtalet löper ut.
Ja. Koppla först bort din bil från ditt användarkonto genom att återställa fabriksinställningarna i infotainmentmenyn. Den nya ägaren kan då registrera sig i My CUPRA-appen och koppla bilen till sitt användarkonto för att fortsätta använda tjänsterna fram till dess att avtalet löper ut, eftersom CONNECT-licenserna är kopplade till bilen och inte till id:t.
Tjänsternas avtalstid är knuten till bilen, inte till användaren – så den nya användaren kan fortsätta att använda tjänsterna till dess avtalet löper ut. För att använda CUPRA CONNECT-tjänsterna, skapa ett CUPRA CONNECT-användarkonto i My CUPRA-appen, om du inte redan gjort det. Mata in VIN-numret (chassinumret) för din CUPRA i steget ”Add Vehicle” (lägg till fordon). Du kommer då att få ett meddelande om att du kan byta primär användare. Även den tidigare ägaren informeras om detta via e-post.
Version 4.3.x: Du kommer att få din faktura via e-post. Fakturan skickas aldrig med vanlig post. Du kan också se din faktura i CUPRA Store när du loggat in med ditt användarkonto. Om du inte fått din faktura, kontakta kundtjänsten på CUPRA.
Version 4.3.x: CUPRA S.A. omfattas av lagstadgade krav gällande restriktioner för utrikeshandel och exportkontroll vilka förbjuder överföring och tillhandahållande av produkter, tjänster och teknik till personer som omfattas av internationella sanktioner p.g.a. brottslig verksamhet. För att uppfylla dessa krav, behandlar CUPRA, S.A. dina transaktionsdata för att kontrollera dem mot internationella sanktionslistor. Om dina uppgifter stämmer överens med data för en person/part som omfattas av internationella sanktioner, kommer CUPRA, S.A. inte att kunna fortsätta med din transaktion och kommer att istället att annullera den. För ytterligare information, se avsnitt 2 i integritetspolicyn (”Kontroll av om dina data matchar uppgifter på specifika officiella sanktionslistor”).
Release 4.3.0: If your car breaks down, press the button on the right side of the three-button module to call the Roadside Assistant Call Centre and send your car's diagnostic data, location, depending on the privacy mode set. The operator will use the data received to help you identify the issue and request assistance.
If you have a serious accident, you can call Emergency Call Services directly. The emergency services can find your location from your vehicle's data.
Version 4.3.0: När du aktiverar tjänsten Vägassistanssamtal, skickar ditt fordon relevant fordonsinformation som: mätarställning (km), återstående räckvidd (km), status för säkerhetsbälten, HMI-språk, digitalt serviceschema, fordonskonfiguration och kunddata från den registrerade användaren. Dessutom delar den information om tid och var bilen befinner sig när du aktiverar vägassistanssamtalet, så att operatören vet hur man hittar dit. Detta är mycket praktiskt om din bil har fått stopp i ett glest befolkat område och du själv inte vet exakt var du befinner dig. Vilka data som skickas kan variera beroende på vilket sekretessläge som är inställt.
Version 4.3.1: Innehåller även hälsorapportdata för bilen med varningslampor.
Version 4.3.0: Du kan ringa kundservice i ditt land genom att:
När du väljer Restore Factory Settings (Återställ fabriksinställningarna) återställer du infotainmentsystemet till de ursprungliga fabriksinställningarna. Denna process krävs om du säljer din bil till en ny ägare. Du kan göra en återställning, via infotainmentsystemet eller via My CUPRA-appen (Garage-delen), via appen. Detta kommer endast att vara tillgängligt fr.o.m. version 4.3.0. Tänk på att en återställning kommer att radera alla dina data och konfigurationer i bilens infotainmentsystem. Ditt CUPRA ID-konto kommer inte att raderas, men kopplingen till fordonet kommer att tas bort.
Du behöver inte oroa dig. Om du väljer Radera användare, kommer du enbart att förlora dina fordonsdata, inte de användardata som är knutna till ditt CUPRA ID. Dina användardata kan sedan föras över till en ny bil.
För att återställa dina CUPRA CONNECT-inställningar via infotainmentsystemet, tryck på knappen Meny och välj sedan Inställningar. Tryck nu på Fabriksinställningar och välj sedan om du vill återställa hela CUPRA CONNECT-konfigurationen eller endast en viss del. I båda fallen kan du även återställa användaren av bilen. Tänk på, att om du återställer användaren, kommer bilen inte längre att vara knuten till ditt användarkonto, och du kommer att förlora dina fordonsdata på CUPRA ID-portalen. Dessutom har du 14 dagar på dig att återställa dina initiala inställningar.
Safety & Service (säkerhet och service) fokuserar på din och dina passagerares säkerhet genom att ge dig hjälp att kunna hantera nödsituationer på ett enkelt sätt. Den ingår som standardutrustning i alla CUPRA-bilar och är inte kopplat till förnyelser.
I version 4.2.0 är endast 4 onlinetjänster tillgängliga: Registrering via QR-kod, återställning/återställning av fabriksinställningar, juridiskt meddelande, privat läge och inaktivering av tjänsten.
I version 4.3.0 kommer fler onlinetjänster att läggas till, till exempel: Breakdown Call, Info Call, Personalisation, In-Car Store.
I version 4.3.1. kommer de tillagda tjänsterna att vara: Automatiskt fordonsunderhåll online, Plug and Charge, Car Data Exchanger och Vehicle Health Report (för att få uppdaterade fordonsvarningar och behov av service via My CUPRA-appen).
I release 4.3.2. flyttas Vehicle Health Report till delen om Safety & Service.
Version 4.3.0: Så fort en sensor (som utlöser krockkudden, bältessträckaren) indikerar att en allvarlig olycka inträffat, upprättas automatiskt en förbindelse med CUPRA:s larmcentral. Information om var du befinner dig och kollisionstidpunkt, antal inblandade personer, olyckans allvarsgrad, körriktning, HMI-språk ... vidarebefordras. Om du så önskar, kan larmcentralen stanna kvar i luren och prata med dig till dess räddningstjänsten anländer till platsen. Kom ihåg att vi i normala fall inte spårar din position. Dina uppgifter överförs endast i händelse av en olycka, för att garantera din säkerhet. Privat nödsamtal kan endast aktiveras om online-läge med platsdata är aktiverat.
Version 4.3.4.: Privata e-Call-nödsamtal kommer även fortsättningsvis att finnas tillgängligt för alla fordon tillverkade före vecka 48, 2022. Därför kommer endast fordon från och med version 4.3.4. inte att fungera.
Tillgängligt från version 4.3.1 och framåt: Online Vehicle Maintenance (fordonsunderhåll online) gör livet enklare för dig. Om din bil skulle registrera att den behöver service, meddelar den din CUPRA-serviceverkstad om detta. Därefter ringer den dig för att boka ett datum för besöket. Klart!
Som du själv vill ha det! Du kan välja din personligt valda serviceverkstad och också vilket sätt du vill bli kontaktad på (e-post eller telefon). Det gör du i My CUPRA-appen.
Version 4.3.1: För att kunna använda CUPRA CONNECT-tjänster, måste du registrera dig och välja en lokal återförsäljare i My CUPRA-appen.
Om du inte valt någon personligt vald serviceverkstad, visas texten ”Awaiting Activation” (inväntar aktivering) i delen om Management (hantering).
Version 4.3.1: När bilens infotainmentsystem påminner dig om en kommande översyn, får din CUPRA-serviceverkstad följande information om din bil:
Version 4.3.1: Ja, vid behov av service (inspektion, varningslampor etc.) Den serviceverkstad du valt som förstahandsval är den som kontaktar dig om den automatiska fordonsunderhållstjänsten Online i My CUPRA-appen är ”ON”.
Inte nödvändigtvis. Genom att parkoppla din smartphone med bilen kan du hämta de data som krävs för att få tillgång till internet. Du kan också välja att köpa ett separat dataabonnemang via: https://cupra.cubictelecom.com för version 4.2.0 och version 4.3.0 eller via My CUPRA-appen (profilavsnitt).
Du kan köpa ett mobildatapaket via vår tredjepartspartner CUBIC https://cupra.cubictelecom.com
Version 4.3.0: Varje gång du ändrar bilens inställningar, synkroniseras de i bilen och vanligtvis också online. När bilen känner igen dig visas alla inställningar som du tidigare sparat på ditt konto (t.ex. kör-/parkeringsassistans, klimatanläggning, ytterbelysning m.m.). På så sätt slipper du ändra inställningarna varje gång någon annan använder bilen eller loggar in på en annan CUPRA Born-bil.
Från version 4.3.0: Du kan anpassa följande inställningar:
Mer information finns i produktkonceptet.
Version 4.3.4: Automatiska systemuppdateringar kan endast tas emot och installeras av den primära användaren och när fordonet är i onlineläge, eller i onlineläge med platsdata. När bilen har slutfört den automatiska nedladdningen visas ett popup-fönster i infotainmentsystemet som anger att den nya online-programvaran är tillgänglig. Acceptera popup-meddelandet, stäng av fordonet och välj: ”Update available” (uppdatering tillgänglig) på skärmen. Fordonet kan inte användas under pågående installation. Notera hur lång tid uppdateringen tar innan installationen börjar.
Tillgängligt från version 4.3.1 och framåt: Denna funktion automatiserar betalnings- och autentiseringsprocessen på offentliga laddningspunkter, vilket gör laddningsprocessen enklare och snabbare. På så sätt behöver du bara ansluta laddningskabeln till bilen.
Observera att version 4.3.0 inte är kompatibel med den här funktionen.
Version 4.3.1: För att kunna använda denna funktion och dess fördelar måste du ha:
Version 4.3.1: För att använda funktionen Plug and Charge Online behöver du bara följa dessa steg:
Tillgängligt från version 4.3.1 och framåt: Vehicle Status (fordonsstatus) visar dig en sammanställning över viktiga data om bilens mätarställning, kommande servicebesök och varningslamporna på instrumentpanelen (t.ex. en trasig lampa). Dataöversikten finns även i My CUPRA-appen.
Om vägassistanssamtalet utlöses skickas alla relevanta varningslampor från Vehicle Health Report till vägassistanscentralen.
Version 4.3.0 är inte kompatibel med denna funktion.
Observera att ”Vehicle Status” är namnet på funktionen i MyCUPRA-appen, annars kallas den ”Vehicle Health Report”.
Version 4.3.1: Tyvärr kan du inte ladda ner filen med din fordonsstatus, men du kommer att kunna visualisera många olika parametrar för fordonsstatus, se ”Vad är tjänsten 'Vehicle Status' för något?”.
Version 4.3.1: Den senaste fordonsstatusen skickas inte automatiskt. Informationen kommer endast att vara up-to-date om motorn var på när bilen befann sig i ett område med nätverkstäckning. Om du t.ex. inte startat bilen på fem dagar, betyder detta att uppgifterna kommer att vara fem dagar gamla. Det betyder också att alla eventuella fel eller skador som uppstår efter det att motorn stängts av, inte kommer att registreras.
Version 4.3.0: Om fordonets status har ändrats eller kräver din uppmärksamhet visas en ny display i appen med berörd varningsstatus, som omfattar:
Annars visas skärmen My Car med 3D-återgivning.
Version 4.3.0: Oroa dig inte om du inte ser dina senaste data i My CUPRA-appen. Det kan bero på att bilen inte hade nätverkstäckning när motorn stängdes av, eller att motorn inte stängdes av ordentligt. Om inget av detta skulle vara fallet, kontrollera då att din app är av senaste version – uppdatera den annars manuellt. Om problemet kvarstår, kontakta CUPRA kundtjänst..
Version 4.3.0: Med tjänsten Parking Position kan du alltid se var din bil står parkerad, var du än befinner dig. Och att ta sig dit är snabbt och enkelt: På en karta visar navigationsappen dig klart och tydligt var bilen står, när du parkerade den där och hur du enklast tar dig tillbaka dit.
Version 4.3.0: Noggrannheten för Här står bilen ligger vanligtvis på 5-10 m. Noggrannheten beror på flera yttre faktorer, framförallt på GPS-signalens kvalitet och vilken typ av GPS-teknik som används.
*Utgåva 4.3.0: Tyvärr överförs bilens aktuella position endast när motorn har stängts av.
Via My CUPRA-appen (delen om luftkonditionering) kan man förprogrammera kupéklimatet innan det är dags för avfärd.
Dessutom kan bakruteuppvärmningen aktiveras fr.o.m. version 4.3.0.
Via My CUPRA-appen kan du också se den aktuella statusen för klimatsystemet.
Du kan enkelt ställa in kupétemperaturen på önskad nivå. Bilen väljer automatiskt om bilens luftkonditionering eller värmesystem ska aktiveras.
4.3.1: Om fjärrstyrningen av ditt klimatsystem inte fungerar korrekt, se till så att bilen står parkerad och att motorn är avstängd.
Bakruteuppvärmningen kan aktiveras antingen:
Framsätesvärmen kan aktiveras om utomhustemperaturen är under 12 C (ny regel jämfört med 4.3.0.)
4.3.0: Uppdateringen av den nya regeln för framsäten kommer att aktiveras automatiskt, men för det specifika fallet med klimatanpassning i version 4.3.0 måste klienten ”Acceptera” ett popup-fönster som visas i infotainmentsystemet innan det stängs av helt. För att uppdateringen ske måste kunden lämna bilen och stänga den.
Med tjänsten e-Manager kan du starta och stoppa direktladdning av batteriet, schemalägga laddning och önskad målladdning eller konfigurera en rutin.
Laddningsprocessen optimeras för att minimera energikostnaderna, Bl.a. genom att ladda nattetid eller att starta och stänga av laddningen beroende på kundens behov.
Dessutom kan du ställa in maximal laddningsström och batteriunderhållsläge (förbättrar användningen av batteriet och förlänger dess livslängd). Batteriunderhållsläget varnar dig med ett meddelande om att 80 % har överskridits. Denna tjänst kan även inaktiveras via appen. Observera att för bilarna i version 4.3.0 krävs en uppdatering för att använda batteriunderhållsläget.
Via My CUPRA-appen (delen om e-Manager) kan man enkelt kontrollera laddningsstatus, kvarvarande räckvidd och återstående laddningstid samt laddningskontaktens status. Dessutom kan du låta anslutningskabeln lossas automatiskt när laddningen är klar, om du har konfigurerat detta tidigare.
Det kan ta upp till två minuter innan bilen vaknar och interagerar med appen.
För att skapa eller radera en profil, måste kunden göra det via infotainmentsystemet, i fordonsavsnittet -->e-Manager-->routines. Där kan du ställa in rutinerna. Du kan programmera upp till fem profiler med tre timers vardera. När profilen är inställd, kan den redigeras på samma sätt via infotainmentsystemet eller My CUPRA-appen (delen om e-Manager).
Dina kartor uppdateras en gång per månad. Kartuppdatering online sker automatiskt baserat på var bilen befinner sig och vart ni är på väg.
Tjänsten Parking ger dig ytterligare information om t.ex. antalet lediga platser, öppettider, priser, avstånd och kapacitet. På det här viset spar du tid och slipper att distraheras i din körning.
När du startat tjänsten, visas en lista över olika parkeringsalternativ på infosystemets display. Välj ett av dessa alternativ och starta navigationen genom att trycka på Start.
Tack vare tjänsten Charging Stations kan du få en översikt över laddningsstationer i det område du befinner dig i, komplett med öppettider och bränslepriser. Tjänsten ger dig också information om laddningseffekt, tillgänglighet med mera.
Ja. Om du väljer en laddningsstation i listan, matas adressen till den automatiskt in som nästa färdmål i ditt navigationssystem.
Funktionen Natural Voice Recognition innebär röststyrning med naturligt tal, som gör att du kan ge dina kommandon med vanligt tal, utan att behöva lära dig specifika röstkommandon. Med rösten kan du enkelt plocka fram olika tjänster för t.ex. adresser, innehåll på webben, internetradiostationer osv. Kom bara ihåg att online-innehåll och adresser kräver internetuppkoppling.
För att ge röstkommandon trycker du bara på Press to Talk-knappen på ratten eller säger ”Hej hej” och ger ditt kommando direkt efteråt.
Observera att bilens tillstånd måste godkännas via My CUPRA-appen för att funktionen ska kunna användas på rätt sätt (finns i avsnittet om bilen i huvudnavigationsfältet).
När du behöver skicka eller svara på ett e-postmeddelande eller sms men inte vill ta händerna från ratten, kan du använda tal till text-tjänsten för att omvandla dina talade ord till text. Tryck bara på mikrofonknappen på displayen och diktera ditt meddelande.
Version 4.3.0: Du kan enkelt och bekvämt planera dina resor i My CUPRA-appen.
För att kunna ta emot resor, måste navigationssystemet i din bil vara uppkopplat. Dessutom måste det innehålla kartmaterial för de respektive färdmålen. Nästa gång du vrider på tändningen i bilen och mobilanslutning är upprättad, kommer du att informeras om att nya resor finns tillgängliga och att du kan ladda ner dem till bilen.
Version 4.3.0: Du kan endast importera en färdväg.
Från version 4.3.0: I In-Car Store kan du köpa infotainmentappar, ladda ner fordonsunderhåll online och köpa extra licenser för dina CUPRA CONNECT Gen.4-tjänster. In-Car Store kan även integreras med andra tredjepartssäljare –
Från version 4.3.2: Aktivera Connected Travel Assist om du har köpt tillvalsutrustningen Pilot L.
Version 4.3.0: För att kunna använda In-Car Store behöver du bara registrera dig på CUPRA CONNECT och koppla din bil till kontot. Kom ihåg att det endast är du som primär användare som kan köpa digitala produkter.
Version 4.3.0: När du köper en licens, aktiveras den automatiskt. Licensens giltighetstid beror på vilket erbjudande det handlar om.
In-Car Store finns i alla bilar med CUPRA CONNECT Gen.4 version 4.3.0 och senare.
För att kunna ta emot trafikinformation måste navigationssystemet i din bil vara online.
Version 4.3.0: Med Online Route Import kan användaren planera färdvägar hemifrån, via My CUPRA-appen (delen om Maps-->Route import) och sedan skicka dem till bilens navigationssystem. Flera färdvägar kan sparas med upp till 4 stopp per rutt, inklusive slutdestination. Individuella preferenser och destinationer kan läggas till för alla rutter.
Vi på CUPRA, S.A. förbinder oss att följa gällande bestämmelser för att skydda dina integritetsrättigheter och friheter.
CUPRA S.A. upprätthåller en databas med alla de personuppgifter som kunderna tillhandahåller samt även annan information som krävs för att kunna erbjuda alla CUPRA CONNECT-tjänster, som fordonsdata och geolokalisering. Alla data som användandet av CUPRA CONNECT genererar, tillhör kunden. Användande av data är förbehållet kundens uttryckliga samtycke för detta. Allt användande av data sker i överensstämmelse med EU:s dataskyddslagstiftning (General Data Protection Regulation (GDPR)). För mer information, se ”CUPRA CONNECT – sekretesspolicy”.
Lägg märke till att alla data används uteslutande av CUPRA och dess distributions- och servicepartners. Data delas ej med tredje part för kommersiella syften.
I de flesta fall anonymiseras data (ej anonymiserade data används endast då det är absolut nödvändigt) och behandlas av CUPRA under beaktande av strikta säkerhetsföreskrifter.
Ja. Vid varje tillfälle får du den information som dataskyddsbestämmelserna kräver så att du, med denna information i beaktande, kan bestämma om du vill använda den tjänst som erbjuds eller ej. Därför innehåller alla CUPRA-applikationer en sekretesspolicy där du kan se vem som är personuppgiftsansvarig, i vilka syften uppgifterna behandlas, om uppgifter delges tredje part, hur länge uppgifterna sparas och hur du gör för att utöva de rättigheter som dataskyddslagstiftningen ger dig.
Så snart dina uppgifter inte längre är nödvändiga för att uppfylla det syfte de samlades in för, kommer de att förstöras direkt eller anonymiseras så att det inte längre är möjligt att koppla dem till den person de avser. På så sätt kan CUPRA använda dessa data och samtidigt minska riskerna med att de används, och på så sätt följa principen om begränsning av syfte och datalagringstid.
Ja. Det står dig helt fritt att radera dina data. För att göra detta, gå till CUPRA CONNECT-appen och logga sedan in. Klicka sedan på kontot, dina uppgifter, i dina personuppgifter, klicka på alternativet Radera data.
Om du dessutom vill radera ditt CUPRA ID-konto, kan du göra det genom att hantera dina data och sekretessinställningar på https://seatid.vwgroup.io/.
Om du behöver mer hjälp kan du kontakta:
Ja. Gå till ”Användare” i Infotainment-menyn i bilen och tryck där på ”Radera användare/Återställ fabriksinställningarna”. Alla dina data kommer då att raderas från bilen och från CUPRA-databasen. Denna process är ett krav vid ägarbyte.
Det är till för aktivering eller inaktivering av dataöverföring i syfte att upprätta en anonymiserad databas för forskning och utveckling av automatiserad körning.
Uppladdningen av data kan direkt aktiveras/inaktiveras via skjutreglaget ”Automated driving development” (Utveckling av automatiserad körning) i sekretessinställningarna. Även inställningen av sekretessnivå har inverkan på dataöverföringen: Uppladdning är endast aktiverad på nivåerna ”Use location” (använd plats) och ”Share location” (dela plats).
Det är inte nödvändigt att behandla dina kontaktuppgifter, endast den information som ditt förfaringssätt/körmönster genererar. CUPRA S.A. anonymiserar dina data för att skapa en uppsättning sammanställda data att användas för forskning, utveckling och tester gällande automatiserad körning.
De personliga uppgifter som kommer att behandlas är fordonets chassinummer (VIN) samt dess geografiska plats vid tidpunkten för datainhämtningen, vilket är den minsta mängd data som krävs för det avsedda syftet.
Syftet med behandlingen av dessa data är: utveckling av automatiserad körning, förbättrad trafiksäkerhet på vägarna, förbättringar av den adaptiva farthållaren och utveckling av framtida förarassistanssystem.
Ja, men dina uppgifter kommer endast att användas eller behandlas efter att de har anonymiserats, av Volkswagen-koncernen eller av noggrant utvalda företag inom eller leverantörer av utvecklingstjänster.
Vi samarbetar med välkända företag inom områdena utveckling av kartdata, infrastrukturplanering, vägsäkerhet och autonom körning för att ge dig bästa möjliga körupplevelse och öka din säkerhet.
Personuppgifterna används för anonymisering och kvalitetssäkringsändamål och lagras max. 24 timmar. Därefter raderas originaldata helt från bilen.
Ja, du kan inaktivera datainsamlingen med reglaget ”Automated driving development” (utveckling av automatiserad körning) eller genom att ändra sekretessinställningarna (version 4.2.0: ONLINE-, OFFLINE-läge
Version 4.3.0: ONLINE, ONLINE + Platsdata, OFFLINE-läge).
När du är i OFFLINE-läget är alla tjänster inaktiverade (utom Public Emergency Call som alltid är tillgängligt enligt europeisk lagstiftning). CUPRA CONNECT-tjänsterna är alltså inte fullt tillgängliga förrän du växlar tillbaka till ett av onlinelägena.
Håll mig uppdaterad om CUPRA