Få senaste nytt om CUPRA genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev.
Få senaste nytt om CUPRA genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev.
Second Level
Third Level
Tjänsterna och funktionerna i CUPRA CONNECT kopplar dig praktiskt samman med din CUPRA och din omvärld. Du kan t.ex. kontrollera om bilens dörrar är låsta, var du än befinner dig, och enkelt se var din CUPRA står parkerad. Tack vare CUPRA CONNECT-tjänsterna, kan du känna dig säkrare och mer avslappnad bakom ratten. Trafikinformation online ser till att du kommer fram till din destination snabbast möjligt, medan automatisk eCall och vägassistans via uppkoppling gör att du alltid kan känna dig trygg bakom ratten. Tjänsterna är aldrig längre än en knapptryckning bort från din CUPRA, dator, smartphone eller surfplatta.
Obs! Tillgängligheten för CUPRA CONNECT-tjänster kan variera beroende på land, bil och utrustning.
För att kunna använda CUPRA CONNECT behöver bilen den kompatibla versionen av infotainmentsystemet (MIB3), som finns för Ateca, Leon och Formentor.
För att kunna använda CUPRA CONNECT på en ny enhet, måste du först parkoppla den med din bil. Det här är allt du behöver göra:
CUPRA CONNECT-appen låter dig hantera upp till 50 olika bilar, och du kan använda tjänsterna för flera bilar.
Aktivering i bilen gör att du enkelt kan koppla din bil ditt CUPRA ID så att du kan börja använda CUPRA CONNECT-tjänsterna. En ”registreringsassistent” hjälper dig att skapa ditt CUPRA ID i bilen, att logga in och att knyta bilen till kontot och sedan lägga till den i ditt virtuella ”Garage”.
Under denna enkla registreringsprocess har du tillgång till all juridisk information (GTC, sekretesspolicy) och kan acceptera CUPRA CONNECT-avtalet.
VIN (Vehicle Identification Number eller ”chassinummer”) är ett unikt id-nummer (17 tecken) för din CUPRA. Du finner VIN-numret på bilens registreringsbevis och längst ned till höger på vindrutan (sett utifrån).
Du behöver detta VIN-nummer för att kunna ansluta din bil och för att lägga upp din CUPRA CONNECT-profil.
S-PIN-koden är en 4-siffrig kod som du skapar för ditt CUPRA ID vid registreringen och som du måste använda varje gång du loggar in på din bil, som en säkerhetsåtgärd, såvida du inte klickar på ”Save PIN” (spara PIN). Av säkerhetsskäl kommer du att behöva införa den i vissa tjänster, som fjärrstyrd ventilation, fjärrstyrd parkeringsvärmare mm.
Dessutom kan du ändra din S-PIN-kod från appen om du redan har registrerat ett fordon. Logga in i appen och -->gå till ”Account” (konto) längst ned till vänster på skärmen och-->välj din-->datasäkerhet.
Ja. Med ett användarkonto (CUPRA CONNECT-appen) kan du använda alla våra tjänster. Har du redan ett konto? Skriv in din e-postadress och ditt lösenord och klicka sedan på inloggningsknappen. Var noga med att inte klicka på knappen ”Register” (registrera) i delen om In-Car Enrolment (registrera i bilen) eftersom detta kan resultera i att en dubblett av kontot skapas.
När du har skapat ditt CUPRA ID kommer du att få ett meddelande via e-post som ber dig att verifiera ditt konto. Öppna detta e-postmeddelande och klicka på länken i det för att bekräfta ditt konto. När du nu registrerat dig, behöver du bara koppla din bil till ditt användarkonto för att få tillgång till alla CUPRA CONNECT-tjänster. När du har blivit huvudanvändare av din bil, får du ett bekräftelsemeddelande i infotainmentsystemet.
För att skapa ett användarkonto i din CUPRA CONNECT-app, klicka på ”Login” (logga in) och sedan på ”Registration” (registrera). Ange därefter din e-postadress och skapa ett lösenord. Klicka sedan på ”Registration”. Du kommer nu att få ett e-postmeddelande som ber dig bekräfta registreringen. Klicka på länken i e-postmeddelandet för att slutföra registreringen. Första gången du loggar in med dina användaruppgifter, kan du fylla i dina personuppgifter (förnamn, efternamn, födelsedatum osv.).
Det finns två sätt du kan göra detta på:
1. Logga in i den nya bilens infotainmentsystem genom att klicka på ”Add user” (lägg till användare) i menyn User (användare) och följ sedan instruktionerna för att registrera dig. När du har loggat in visas den nya bilen i garaget i din CONNECT-app.
2. Logga in i CUPRA CONNECT-appenn och mata där in bilens VIN-nummer (chassinummer). Du blir då ombedd att gå till din bil och göra en verifiering av två huvudägare (Two Key Owner Verification (TKOV)). Om din bil är en Ateca med radio: Du kommer då att få en 8-siffrig registreringskod (”parkopplingsskod”) som du ska mata in i bilens navigationssystem för att slutföra registreringen(Settings -> Online Services -> Register). När registreringen är klar, visas den nya bilen i garaget i din CUPRA CONNECT-app.
Kontrollera först att din CUPRA har en aktiv internetuppkoppling och att den registreringskod du använder fortfarande är giltig (registreringskodens giltighetstid är ett (1) år).
Om detta inte löser problemet, försök att radera bilen från din CUPRA CONNECT-app, i bilens inställningar och lägg till bilen igen. Du kommer då att få en ny registreringskod som du matar in i bilen.
För att kunna använda CUPRA CONNECT-tjänster, måste du ha:
Om du inte registrerar och aktiverar CUPRA CONNECT-tjänsterna fullt ut, kan du endast använda lagstadgade tjänster som t.ex. nödsamtal.
Kontrollera att Maximal sekretessnivå är avaktiverad.
På bilens registreringsdag, med undertecknandet av garantin, aktiveras tjänsterna för en kostnadsfri period på ett (1) år.
Du kommer att få ett e-postmeddelande en månad före utgångsdatum, därefter 15 dagar före, 48 timmar före och slutligen på utgångsdatumet ett sista e-postmeddelande som informerar dig om slutet på den kostnadsfria provperioden. Du kan också kontrollera utgångsdatumet i CUPRA Store och i ditt infotainmentsystem. För att förlänga giltighetstiden för dina tjänster behöver du bara förnya dem via shop.mycupra eller infotainmentsystemets butik och betala.
För mer information, välkommen att kontakta din CUPRA Partner.
Du kan förnya dina tjänster i infotainmentsystemets butik eller shop.mycupra
Du kan annullera ditt avtal inom ångerfristen (14 dagar efter att tjänsten aktiverades) genom att skicka oss ett meddelande om din avbeställning. Om du vill kan du använda vårt avbeställningsformulär. Formuläret hittar du i CUPRA CONNECT-appen under Allmänna villkor, i slutet av dokumentet. Om du önskar mer information, kontakta CUPRA:s kundtjänst.
Om du blir av med din enhet, kan du byta lösenord på CUPRA ID-portalen via en annan enhet. Det nya lösenordet kommer sedan att krävas för att kunna använda CUPRA CONNECT-tjänsterna igen. För ytterligare säkerhet, går det att ändra i appens inställningar så att man måste skriva in lösenordet på nytt efter 5, 10 eller 15 minuters inaktivitet på kontot.
En sekundär användare utses av den primära användaren och får då tillgång till de flesta av de tjänster som finns i Remote Access- och Online Infotainment-paketen, t.ex.:
Däremot får en sekundär användare inte tillgång till:
Tyvärr kan endast en (1) bil knytas till tjänsteavtalet. Det innebär att det inte kan föras över från ett fordon till ett annat.
Även avtalsperioden är knuten till bilen. Så om du säljer bilen till någon annan, kan den nya ägaren fortsätta att använda tjänsterna till dess avtalet löper ut.
Eftersom avtalet upphör automatiskt vid den aktuella avtalstidens utgång, kan det ej sägas upp i förtid. Återbetalning av den redan betalda totalsumman för licensavgiften, är endast möjlig inom den 14 dagar långa ångerfristen. Tjänstens varaktighet är knuten till bilen. Det innebär att om du säljer din bil, kan nästa köpare fortsätta att använda tjänsterna fram till dess avtalet löper ut. Tänk på att om du säljer din bil, måste du radera kopplingen mellan bilen och ditt användarkonto genom att utföra en återställning till fabriksinställningarna i infotainmentsystemet.
Villkoren för CUPRA CONNECT hittar du i CUPRA CONNECT-appen och i infotainmentsystemet.
Fjärråtkomst (Remote Access) gör att du smidigt kan hantera din bils data när som helst och var som helst direkt från din egen enhet.
För att återställa dina CUPRA CONNECT-inställningar via infotainmentsystemet, tryck på knappen Meny och välj sedan Inställningar (Setup). Tryck nu på Fabriksinställningar och välj sedan om du vill återställa hela CUPRA CONNECT-konfigurationen eller endast en viss del (t.ex. Media). I båda fallen kan du även återställa användaren av bilen. Tänk på, att om du återställer användaren (raderar användare/återställer fabriksinställningarna), kommer bilen inte längre att vara knuten till ditt användarkonto, och du kommer att förlora dina fordonsdata i CUPRA CONNECT-appen.
I delen Färddata kan du se en översikt över dina körsträckor (km), körtider (timmar), bränsleförbrukningen, snitthastighet per resa och specifika detaljer om alla tidigare resor eller dagar. Om din bil är en e-Hybrid, kan du kontrollera bränsleförbrukningen och batteriladdningen.
Fordonsstatus visar dig bilens räckvidd på aktuell bränsle- eller laddningsnivå, mätarställningen, antal kilometer och dagar till nästa service, antal kilometer och dagar till nästa oljebyte, om rutorna är stängda och dörrarna låsta (låsning och upplåsning av dörrar och fönster) och om belysningen är på eller av. Om din bil är en dieseldriven CUPRA, kan du även kontrollera AdBlue-autonomi i CUPRA CONNECT-appen, under delen om fordonsinformation.
Normalt är dessa data uppdaterade. När du stänger av motorn, skickas den senaste fordonsstatusen helt automatiskt. Om du vill ha en mer uppdaterad status, kan du när som helst begära detta via CUPRA CONNECT-appen.
I normalfallet skickar din bil automatiskt sina senaste data till servern så fort du stänger av motorn. Din bil kan dock inte överföra data om den befinner sig i ett område där täckning saknas, t.ex. i ett underjordiskt garage eller i tät skog. Detta kan vara anledningen till att de data som visas i din bil är mer aktuella än de data som visas i appen.
”Vehicle Health Report” (hälsorapport för bilen) visar dig en sammanställning över viktiga data om bilens mätarställning, kommande servicebesök och varningslamporna på instrumentpanelen. Du kan inte skriva ut eller spara hälsorapporten för bilen. Du har också tillgång till denna översikt i din CUPRA CONNECT-app.
Om din bil är ny och du befinner dig i ett område med nätverkstäckning, kan du begära din första Hälsorapport för bilen efter att du har kört minst 20 km och stängt av motorn. Tänk på att det ibland kan ta ett par minuter innan dina senaste fordonsdata visas i CUPRA CONNECT-appen.
Dessutom kan du begära en rapportuppdatering genom att göra en lång refresh av appen medan bilmotorn är igång. Denna åtgärd uppdaterar alltid informationen i CUPRA CONNECT-appen.
Du kan bara se en översikt över den senaste rapporten i CUPRA CONNECT-appen.
Med tjänsten ”Här står bilen” kan du alltid se var din bil står parkerad, var du än befinner dig. Och att ta sig dit är snabbt och enkelt: På en karta visar navigationsappen dig klart och tydligt var bilen står, när du parkerade den där och hur du enklast tar dig tillbaka dit.
Noggrannheten för Här står bilen ligger vanligtvis på 5-10 m. Noggrannheten beror på flera yttre faktorer, framförallt på GPS-signalens kvalitet och vilken typ av GPS-teknik som används.
Genom att tuta med signalhornet och blinka med varningsblinkern gör tjänsten ”Horn and Turn Signals” i CUPRA CONNECT-appen det enklare att hitta var bilen står parkerad, t.ex. på en stor parkeringsplats (inom en radie på 500 m).
Tjänsten ”Tuta&blinka” fungerar endast om:
Med tjänsten ”Remote Lock and unlock” (fjärrstyr låsning och upplåsning) kan du kontrollera om bilen är låst samt låsa/låsa upp den direkt från din smartphone.
För att använda denna tjänst, måste du registrera dig i appen, identifiera dig som behörig användare med din S-PIN och skapa ett CUPRA ID hos din återförsäljare som måste aktiveras där.
Av säkerhetsskäl, kan tjänsten för fjärrstyrd låsning och upplåsning inte användas under färd. Tjänsten fungerar endast om:
Med tjänsten ”Remote Ventilation” (fjärrstyr ventilationen kan du fjärrstyra bilens ventilationssystem och aktivera det via CUPRA CONNECT-appen.
Du kan också se systemets status (på/av) och även schemalägga avfärdstiden (upp till tre olika avfärdstider) samt när du vill att ventilationen ska slås på automatiskt så att din bil ventileras när du behöver den.
Denna tjänst finns för CUPRA Leon NF, CUPRA Ateca PA, CUPRA Formentor med 420A (70Ah) och 380A (68Ah) batterier.
Du kan aktivera denna tjänst via CUPRA CONNECT-appen. Du kan välja en aktiveringstid från 10 till 60 minuter med ett intervall på 10 minuter.
Med CUPRA e-Hybrid kan kunden ställa in önskad temperatur i kupén med hjälp av CUPRA CONNECT-appen före avfärd.
Även elvärmen i vindrutan kan aktiveras.
Via CUPRA CONNECT-appen kan kunden också se den aktuella statusen för klimatet ombord.
Med tjänsten ”Remote Auxiliary Heater” (fjärrstyrd extravärmare) kan du styra ventilationen i bilen via CUPRA CONNECT-appen.
På Ateca: Du kan också ställa in körtiden och ställa in timers från infotainmentsystemet.
På Leon och Formentor: Med tillvalet ”Remote Auxiliary Ventilation” (fjärrstyrd extraventilation), väljs läget (ventilation eller värme) automatiskt av bilen beroende på utomhus-/inomhustemperaturen.
Leon- och Formentor-modeller tillverkade efter vecka 48 2020 kommer också att kunna konfigurera och aktivera denna tjänst via infotainmentsystemet.
Obs! För att kunna använda denna tjänst måste bilen vara utrustad med parkeringsvärmare.
Om tjänsten ”Remote Auxiliary Heater” (fjärrstyrd extravärmare) inte skulle fungera korrekt, se till så att bilen står parkerad och att motorn är avstängd.
Förutsatt att din bil inte är en elhybrid, kan du konfigurera aktiveringstiden för den fjärrstyrda parkeringsvärmaren (från 10-60 minuter) via infotainmentsystemet i bilen.
Med tjänsten Area Alert kan du se om din bil befinner sig inom ett visst geografiskt område som du själv definierat i förväg. Om någon t.ex. kört bilen in i eller ut ur ett visst område, får du ett e-post- eller push-meddelande om detta så att du kan vidta lämpliga åtgärder. Denna tjänst är endast tillgänglig i bilar tillverkade från vecka 25, 2022.
Tjänsten ”Speed Alert” meddelar dig om din bil överskrider en viss hastighet som du själv ställt in. Denna tjänst är endast tillgänglig i bilar tillverkade från vecka 25, 2022.
Med e-hybridversioner av CUPRA har kunden möjlighet att manuellt starta laddningen, för att kunna köra iväg så snabbt som möjligt med fullt batteri.
Laddningsprocessen optimeras för att minimera energikostnaderna, Detta uppnås bland annat genom att ladda nattetid eller att starta och stänga av laddningen beroende på kundens behov.
Kunden kan också ställa in maximal laddningsström (vilket förbättrar batterianvändningen och förlänger batteriets livslängd). Via CUPRA CONNECT-appen, kan kunden kontrollera laddningsstatus, kvarvarande räckvidd och återstående laddningstid samt laddningskontaktens status.
För CUPRA e-Hybrid-modeller kan kunden ställa in avfärdstider via CUPRA CONNECT-appen.
Bilen vaknar då i rättan tid och ombesörjer laddningen av batteriet och/eller ser till så att kupétemperaturen är den önskade vid den avfärdstid som programmerats in.
Batteriet kan laddas och kupétemperaturen anpassas före avfärd, vilket innebär att batteriet räcker längre under resan.
Kunden kan själv sköta inställningarna för kupéklimatet, batteriladdningsgränsen, den maximal strömstyrkan och aktiveringen nattetid. Man kan också konfigurera olika laddningsställen.
Online Infotainment förbättrar din körupplevelse genom att ge dig navigationsinformation i realtid.
Online Infotainment finns endast för bilar som utrustats med Navi-systemet.
Dina kartor uppdateras en gång per månad. Kartuppdatering online sker automatiskt baserat på var bilen befinner sig och vart ni är på väg.
Tjänsten ”Sök P-plats” letar efter lämpliga bilparkeringar och visar antalet lediga platser, öppettider, avgifter, kapacitet och avståndet dit. På det här viset spar du tid och slipper att distraheras i din körning.
Tack vare tjänsten Bensinstationer kan du få en översikt över mackar i det område du befinner dig i, komplett med öppettider och bränslepriser. Tjänsten visar också vilket bränsle din bil ska tankas med.
Tack vare tjänsten för laddningsstationer kan du få en översikt över de laddningsstationer som finns i närheten, t.ex. öppettider, priser och typ av laddare. Tjänsten ger dig också information om laddningseffekt, tillgänglighet med mera.
Funktionen ”Natural Voice Control” (röststyrning med naturligt tal) gör att du kan ge dina kommandon med vanligt tal, utan att behöva lära dig specifika röstkommandon. Med rösten kan du enkelt plocka fram olika tjänster för t.ex. adresser, innehåll på webben, internetradiostationer osv. Kom bara ihåg att online-innehåll och adresser kräver internetuppkoppling.
Röststyrning med naturligt tal har stöd för brittisk engelska, amerikansk engelska, spanska, franska, tyska, italienska och tjeckiska.
För att ge röstkommandon, tryck på knappen ”Press to Talk” eller säg ”Hej hej”.
När du behöver skicka eller svara på ett e-postmeddelande eller SMS men inte vill ta händerna från ratten, kan du använda Tal-till-text-tjänsten för att omvandla dina talade ord till text. Tryck bara på mikrofonknappen och diktera ditt meddelande.
Med CUPRA CONNECT-appen kan du enkelt och bekvämt planera dina resor.
För att kunna ta emot resor, måste navigationssystemet i din bil vara uppkopplat. Dessutom måste det innehålla kartmaterial för de respektive färdmålen. Nästa gång du vrider på tändningen i bilen och mobilanslutning är upprättad, kommer du att informeras om att nya resor finns tillgängliga och att du kan ladda ner dem till bilen.
Det finns en gräns på fem resor, var och en med fyra vägpunkter, inklusive slutdestination. Det kan därför vara nödvändigt att radera befintliga resor innan nya färdvägar kan importeras.
Via CUPRA CONNECT-appen kan du enkelt och bekvämt planera dina resor.
För att kunna ta emot destinationer, måste navigationssystemet i din bil vara uppkopplat. Dessutom måste det innehålla kartmaterial för de respektive färdmålen. Nästa gång du vrider på tändningen i bilen och mobilanslutning är upprättad, kommer du att informeras om att nya resor finns tillgängliga och att du kan ladda ner dem till bilen.
Endast en färdväg kan importeras.
Du kan spara dem på olika sätt:
Användning:
För att kunna använda någon av apparna krävs ett mobildataabonnemang eller en anslutning från din smartphone.
Apple Music och Tidal förutsätter ett abonnemang som inte ingår i CONNECT-tjänsterna.
I In-Car Store kan du köpa infotainment-appar och förnya dina CONNECT-paket. In-Car Store kan även integreras med andra tredjepartssäljare – t.ex. erbjuder CUBIC mobildatapaket till tjänsten Media & Internet.
För att kunna använda In-Car Store behöver du bara registrera dig på CUPRA CONNECT och koppla din bil till kontot. Kom ihåg att det endast är den primära användaren som kan köpa digitala produkter.
För köp i In-Car Store kan du använda det kreditkort du sparat i din CUPRA Store tidigare. Om du inte registrerat något kreditkort, kommer du att ombes att fortsätta med betalningsprocessen i webbutiken.
När du köper en licens, aktiveras den automatiskt. Licensens giltighetstid beror på vilket erbjudande det handlar om.
Endast bilar utrustade med navigationssystem kan använda In-Car Store.
Din transaktion har avbrutits p.g.a.: CUPRA omfattas av lagstadgade krav gällande restriktioner för utrikeshandel och exportkontroll vilka förbjuder överföring och tillhandahållande av produkter, tjänster och teknik till personer som omfattas av internationella sanktioner p.g.a. brottslig verksamhet. För att uppfylla dessa krav, behandlar CUPRA dina transaktionsuppgifter för att kontrollera om de finns med på internationella sanktionslistor. Om dina uppgifter matcher de för en internationellt sanktionerad person, kommer CUPRA inte att kunna fortsätta med transaktionen utan kommer att annullera den. För ytterligare information, se avsnitt 2 i integritetspolicyn (”Kontroll av om dina data matchar uppgifter på specifika officiella sanktionslistor”).
General Data Protection Regulation är en allmän förordning om uppgiftsskydd som den Europeiska Unionen införde den 25 maj 2018, och som kräver att företag och andra organisationer skyddar personuppgifter samt upprätthåller alla människors rätt till integritet inom EU. GDPR förenar hela EU under ett och samma regelverk för dataskydd.
Vi på CUPRA har åtagit oss att följa gällande bestämmelser för att skydda dina integritetsrättigheter och din frihet.
CUPRA upprätthåller en databas med alla de personuppgifter som kunderna tillhandahåller samt även annan information som krävs för att kunna erbjuda alla CUPRA CONNECT-tjänster, som fordonsdata och geolokalisering. Alla data som användandet av CUPRA CONNECT genererar, tillhör kunden. Användande av data är förbehållet kundens uttryckliga samtycke för detta. Allt användande av data sker i överensstämmelse med EU:s dataskyddslagstiftning (General Data Protection Regulation (GDPR)). För mer information, se ”CUPRA CONNECT – sekretesspolicy”.
Lägg märke till att alla data används uteslutande av CUPRA och dess distributions- och tjänstepartners. Data delas ej med tredje part för kommersiella syften.
I de flesta fall anonymiseras data (ej anonymiserade data används endast då det är absolut nödvändigt) och behandlas av CUPRA under beaktande av strikta säkerhetsföreskrifter.
Självklart! CUPRA, och samtliga företag som arbetar på uppdrag av CUPRA, har vidtagit lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa en adekvat säkerhetsnivå för den risk som identifierats.
Ja. Det står dig helt fritt att radera dina data. För att göra detta, gå till CUPRA CONNECT-appen och logga sedan in. Klicka sedan på kontot, dina uppgifter, i dina personuppgifter, klicka på alternativet Radera data.
Om du dessutom vill radera ditt CUPRA ID-konto, kan du göra det genom att hantera dina data och sekretessinställningar på https://seatid.vwgroup.io/.
Om du behöver mer hjälp kan du kontakta:
Håll mig uppdaterad om CUPRA