CUPRA väcker nyfikenhet på marknaden.
På bara några år har CUPRA gått från ett okänt till omtalat märke i bilvärlden. När Alexander Frid Kahn får provköra CUPRA Leon Sportstourer via jobbet är det inte första gången han sätter sig bakom ratten i en bil av detta märke. Men den här gången är något annorlunda.
– Jag har kört många bilar genom åren, men den här har fastnat.
Det är sen eftermiddag efter jobbet i ett krispigt Stockholm när Alexander Frid Kahn startar bilen. Han kör längs vattnet, genom höstljus och rusningstrafik. Trots att det är full fart omkring honom finns det ett lugn i kupén.
– Jag körde en CUPRA privat för några år sedan och gillade känslan. Men då var varumärket lite mer okänt för mig. Nu har jag börjat titta mer på tjänstebil och det här känns helt som min bild av vad en sådan ska vara, säger han.
Storsäljare för både vardag och helg
CUPRA Leon Sportstourer e-HYBRID är en av CUPRAs laddhybridmodeller med en elektrisk räckvidd på upp till 129 km. För Alexander Frid Kahn, som ofta kör kortare vardagssträckor men vill ha flexibilitet för längre resor, blir det en sömlös kombination.
– Det känns bra att kunna köra majoriteten på el, men ändå veta att jag kommer långt på bensin. Jag kör mycket i stan, men vi har landställe också så det är skönt att ha lite lastutrymme.
Körläget kan enkelt växlas mellan el, hybrid och bensin och bilen är välutrustad redan i grundutförande. Den sportiga designen och den responsiva körkänslan är tydliga drag. Men kanske är det helheten som sticker ut mest.
För många är CUPRA fortfarande ett nytt namn i bilvärlden. Men märket växte fram ur SEAT. Foto: Magnus Sandberg
Snart en miljon sålda bilar
CUPRA är idag ett av de snabbast växande bilmärkena både i Europa och i Sverige. På bara sju år har man lanserat lika många modeller och vuxit snabbt i både försäljning och kännedom. 2018 såldes 14 300 CUPRA-bilar globalt – i dag snuddar man vid milstolpen en miljon sålda bilar. CUPRA har en tydlig spets inom laddhybrider med ett utbud av flera attraktiva modellalternativ där CUPRA Leon Sportstourer blivit ett populärt val inom företagssegmentet.
– Jag gillar att det känns lite eget, men ändå tryggt. Det är inte bara design, det är på riktigt. Och det märks att det är Volkswagengruppen i grunden, säger Alexander Frid Kahn.
Tjänstebil och CUPRA som en given lösning
Att allt fler börjar fundera på CUPRA som tjänstebil är ingen slump. Kombinationen av elektrifiering, attraktivt förmånsvärde och design gör märket intressant, särskilt i segmentet där många andra bilar börjar kännas likadana.
– Jag tror många vill sticka ut lite, men ändå ha något som funkar i vardagen. Jag kör mina barn till träning och har ofta packning i bilen. Så det är bra att den känns rymlig – men det gör ingenting att den råkar vara snygg också, säger Alexander Frid Kahn.
CUPRA erbjuder även egen expertis genom sina så kallade CUPRA Masters och showroom-konceptet CUPRA Garage, vilket ger köparen personlig guidning och en mer engagerad upplevelse. Både vid köp och i servicesammanhang.
Är laddhybrider rätt väg framåt?
CUPRA tror starkt på laddhybrider som ett steg in i elektrifieringen och erbjuder modeller med den nya generationens laddhybridteknik med en räckvidd på el på upp till hela 129 km. Både Leon, Terramar och Formentor finns som laddhybrider och för CUPRA handlar det inte bara om att haka på trenden.
– Jag laddar hemma och kör mest el i stan, men har ändå förbränningsmotorn om jag behöver. Det ger mig frihet utan räckviddsångest.
För många som är nyfikna på el, men inte redo att ta steget fullt ut, kan det här vara en kompromiss som faktiskt håller.
"Den här har fastnat"
När arbetsdagen är slut och Alexander Frid Kahn styr hemåt rullar bilen tyst i eldrift längs vattnet. Han låter vägen ta plats. Det är en annan typ av körning. Mer närvaro, mindre stress. Han lyssnar inte bara på motorn utan på hur det faktiskt känns.
– Jag har kört många bilar genom åren, men den här har fastnat. Det känns inte som en kompromiss. Snarare som ett alternativ jag vill fortsätta utforska.
För Alexander Frid Kahn är det ingen slutsats, men ett första intryck av en ny typ av bil. Men det räcker långt. I en bilvärld full av likartade val kan just känslan bli avgörande. Och CUPRA gör intryck, även efter att motorn är avstängd.