2021.12.0-SNAPSHOT SE/SV

CUPRA meddelar nu att Leon Competición ställer upp i WTCR denna säsong.

Trots en säsong starkt präglad av coronapandemin, behöll CUPRA sin konkurrenskraft på banan under hela 2020. Samtidigt spelade även virtuell racing en betydande roll. CUPRA vill nu stärka sin närvaro i World Touring Car Cup (WTCR) med två av sina förare och fyra av märkets racingmodeller.

I årets upplaga av WTCR-cupen, kommer CUPRA Racing Tribe-ambassadörerna Jordi Gené och Mikel Azcona, som båda deltar i utvecklingen av företagets tävlingsbilar och serietillverkade modeller, att tävla för teamet Zengő Motorsport. Det ungerska stallet ställer upp med fyra CUPRA Leon Competición – den nya standardvagnsracern från CUPRA som redan förra året tydligt visade vad den går för genom att vinna det italienska TCR-mästerskapet och även stod överst på pallen vid WTCR MotorLand Aragón.

Det vinnande konceptet

Kombinationen ungdom och erfarenhet är CUPRA:s strategi för årets säsong i WTCR. Med över 25 års tävlande i standardvagnsracing bakom sig, återvänder nu Jordi Gené till den högst rankade tävlingen i TCR-serien. Denne katalanske förare ingick redan i det team som tog hem konstruktörs-VM såväl 2008 som 2009, och 2015 hörde han till en av de tre bästa standardvagnsförarna i världen.

”Det känns mycket spännande att få tävla för CUPRA igen, inte minst för att det kommer att bli i samma stall som en så skicklig förare som Mikel. Jag har själv varit med och utvecklat CUPRA Leon Competición, så jag vet exakt vad den här modellen är kapabel till.” Det kommer att bli en spännande säsong”, tillägger Jordi Gené.

Å sin sida har Mikel Azcona redan haft en framgångsrik karriär i TCR: 2020 var han den förare som skördade flest segrar i serien – en rent fantastisk bragd. 2018 vann han TCR Europe, och första säsongen i WTCR knep han första segern på Villareal för att sedan sluta på en 6:e-plats i mästerskapsserien totalt. Förra året anlitades Mikel Azcona av Zengő Motorsport för att tävla i en CUPRA Leon Competición. Han vann finaltävlingen på MotorLand Aragon och slutade totalt på en sjundeplats.

”Jag är mycket glad över att få fortsätta tävla för CUPRA i WTCR även denna säsong. Efter två års tävlande och segrar i standardvagnsracingens kungaklass, är mitt mål nu att vara med och kämpa om VM-titeln. Att få tävla tillsammans med en så erfaren förare som Jordi Gené, är utan tvekan det optimala receptet för att bli ännu mer konkurrenskraftig och kunna få ut maximal prestanda ur CUPRA Leon Competición som är en helt idealisk bil för detta mästerskap”, förklarar MIkael.

Parallellt med sitt tävlade i WTCR, kommer den unge föraren under årets säsong också att delta i TCR Europe där han ingår i Volcano Motorsport-teamet.

Spännande säsong står för dörren

CUPRA-förarna har nu åtta WTCR-tävlingshelger framför sig där de kan visa upp sin förarskicklighet. Premiären går på anrika Nürburgring i början av juni. De övriga deltävlingarna i årets kalender (som sträcker sig till slutet av november), går i Portugal, Spanien, Italien, Ungern, Sydkorea, Kina och Macau.

”Vi på CUPRA är fast övertygade om att kombinationen ungdom/erfarenhet ett perfekt koncept för att vi ska nå våra mål. Jordi Gené har enormt stor erfarenhet av att tävla med standardvagnar, och Mikel hör till nästa generation av unga talanger som strävar efter att vara den drivande kraften bakom övergången. Under årets säsong kommer CUPRA att delta i 70 race i VM-serier, kontinentala mästerskap och nationella TCR-serier. Samtidigt löper vår elektrifieringsoffensiv vidare – på tävlingssidan genom vårt deltagande i Extreme E och PURE ETCR, där Jordi och Mikel också kommer att tävla tillsammans”, berättar Antonino Labate, Director of Strategy, Business Development and Operations på CUPRA.

CUPRA Leon Competición

Den nya tävlingsbilen, som utvecklats för deltagande i TCR-serier och långlopp runt om i världen, drivs av en 2.0-liters turbomotor som utvecklar 340 hk vid 6.800 varv/min och tillhandahåller ett vridmoment på 410 Nm. Med en 6-växlad sekventiell växellåda, klarar CUPRA:s splitter nya racingmodell accelerationen från 0 till 100 km/h på 4,5 sekunder. Topphastigheten ligger på 260 km/h. Den nya generationen CUPRA Leon Competición kombinerar märkets helt nya kaross med en chassigeometri som utvecklats speciellt för modellen och som sänker vikten, ökar styvheten och ger såväl team som förare större individuella anpassningsmöjligheter.

För att göra bilen ännu mer aerodynamisk, har CUPRA använt sig av HP: s Multi Jet Fusion 3D-print-teknik för att tillverka lättare komponenter som förbättrar viktfördelningen, t.ex. reglagemodulen på ratten och luft- och kylningsintagen.

Leon Competición är ett konkret uttryck för CUPRA:s moderna karaktär och dess racing-gener. Redan innan den började tävla, satte denna innovativa modell en ny norm i motorsportvärlden. I slutet av 2019 blev CUPRA Leon Competición den första tävlingsbil att kunna förbeställas via en online-plattform. Med CUPRA-ambassadörerna Marc ter Stegen, Mattias Ekström och Jordi Gené bakom ratten, gjorde den nya modellen dessutom sitt första virtuella framträdande i Simracing förra året.