2019.0.13.1 SE/SV

CUPRA tar okonventionella vägar.

Innovation kan inte existera utan att regler ifrågasätts. CUPRA Ateca och CUPRA e-Racer drivs av en känsla av nyfikenhet och en önskan att tänka kreativt bortom det som redan är, på vad som skulle kunna vara.

Till exempel omdefinierade CUPRA Ateca en körupplevelse. Inspirerad av racingbanan är det en SUV som är spännande att köra på vanliga vägar, med 300 hk, 4Drive och 7-växlad direktväxellåda. Och det är inte allt. CUPRA Ateca kombinerar sportighet och elegans. Diskreta exteriöra koppardetaljer, spegelhöljen av kolfiber och en blanksvart interiör att njuta av.

Som en kontrast till det omdefinierade CUPRA e-Racer en racingupplevelse. Precis som namnet antyder är det en eldriven tävlingsbil – världens första i touringkategorin. En 100 % elmotor med 680 hk och en toppeffekt på upp till 500 kW som kan upprätthållas i 10 sekunder. En uppfinning som är före sin tid. Toppmodern elteknik som bevisar att rytande motorer inte vinner några tävlingar. Men det gör prestanda.

Och vem testar gränserna bättre än världsberömda racingmästare? Andrea Dovizioso, innehavare av 11 MotoGP-segrar, satte sig bakom ratten på CUPRA Ateca. Jorge Lorenzo, MotoGP-världsmästare 3 gånger, hanterade CUPRA e-Racer. På Castellolí, bara en timme från Barcelona. En racingbana med krävande kurvor, höjdskillnader och till och med en bro. Båda bilarna uppnådde topphastighet samtidigt som de trotsade racingbanans mest grundläggande regel. Titta på filmen för att se vad som hände.

I slutändan är evolution nödvändigt. Genom att färdas okonventionella vägar kan vi hitta nya möjligheter, utmana status quo och föreslå en ny definition av modern sportighet.