SE/SV

Pride Moves Us: nätverket för HBTQI+ -frågor som bildats av anställda.

I juni i år, i samband med Pride Month, firar CUPRA 1-årsdagen för Pride Moves Us – det nätverk som bildats av anställda för att främja inkludering av HBTQI+ på arbetsplatsen. Den spanska biltillverkaren ökar medvetenheten och främjar mångfald och inkludering i sin dagliga verksamhet.

Det var initiativtagarna Miguel Díez på CUPRAs produktstrategiavdelning som tillsammans med kollegan Miguel Ángel Sanz vid denna tid i fjol, mitt under pågående pandemi, bildade Pride Moves Us. Deras syfte var att skapa en reguljär mötespunkt för HBTQI+ -anställda och -förkämpar.

”Eftersom vi har en speciell avdelning som är helt inriktad på mångfald, fick vi stort stöd från företaget redan från början. Detta hjälpte oss att etablera nätverket och tillsammans arbeta vidare med projekten. Pride Moves Us bildades för att synliggöra HBTQI+ personer på företaget och för att säkerställa en inkluderande och respektfull miljö så att alla HBTQI+ personer kan vara sig själva på jobbet”, berättar said Miguel Díez.

För att fira årsdagen, har vi tagit fram en vinyl med pride-tema som man kan dekorera CUPRA Formentor med och göra den till en modell som med sin exteriör verkligen utstrålar mångfald. Meningen ”Diversity takes us further” har lagts in i den ikoniska lacken Petrol Blue Matt, vilket på ett naturligt sätt framhäver bilens organiska design. Geometriska linjer i HBTQ+ -flaggans färger, gör Formentors dynamiska karossformer extra tydliga. Resultatet är en bil som väcker känslor med sin moderna design och har en körglädje som ser bortom könsidentitet, hudfärg och sexuell läggning.

Pride Moves Us.

Nätverket har idag 38 ambassadörer som i samarbete med företagets mångfaldsavdelning leder gruppens olika initiativ. Det har också en mycket aktiv Instagram-profil som är en viktig kanal för många av gruppens aktiviteter. Pride Moves Us står inte bara öppet för människor som identifierar sig som HBTQI+, utan också för förkämpar som vill sprida budskapet. Gruppen träffas vid regelbundna möten på CUPRAs huvudkontor. Här delar medlemmarna med sig av sina erfarenheter och diskuterar nya strategier för fortsatta framsteg när det gäller att förverkliga nya idéer och initiativ.

Mångfaldens kraft.

Pride Moves Us nätverkar också externt med liknande grupper på andra företag inom Volkswagen-koncernen, och i andra branscher. Bl.a. har man inlett ett samarbete med REDI (Red Empresarial por la diversidad e inclusión LGBTI+): Spaniens första företags- och expertnätverk inom mångfald och inkludering av HBTQI+.

Ett nätverk för medvetenhet.

María Contelles på avdelningen CUPRA Strategy, Business Development and Operations, och en av Pride Moves Us ambassadörer, berömde gruppen för att den utvidgat företagets antimobbningsprogram för att uppmuntra till nätverkande, utbyte av erfarenheter och att lära sig bästa tillämpliga praxis för arbetsplatsen.

Tryggheten i att vara sig själv.

Miguel Díez betonade vikten av att man får stöd från företaget vid sådana initiativ, något han menade var helt avgörande, ”När du vet att företaget stödjer något som påverkar dig på ett så personligt plan, känner du dig bekväm, trygg och stolt över var du arbetar... Det handlar i grund och botten om att det är extremt viktigt att kunna vara sig själv och uppträda som den man verkligen är på jobbet, där vi ju tillbringar en stor del av vår tid.”

Behövlig boost.

Maria Contelles konstaterade vidare att ett företags största tillgång är dess humankapital – mångfald och inkludering gör ett företag mycket mer konkurrenskraftigt, talangfullt och öppet för samhället. Mångfaldshantering resulterar i nöjdare medarbetare och förbättrar företagets resultat.