Vårt DNA:Garage:CUPRA enters EXTREME E 2021.7.2 SE/SV

EXTREME E.

CUPRA börjar tävla i Extreme E: En kapplöpning med tiden.

Elektrifiering och prestanda har alltid stått i centrum för CUPRA – märket har deltagit i Formula E ända sedan starten och var också den biltillverkare som utvecklade den första helt eldrivna standardvagnsracern: CUPRA e-Racer. I dag är CUPRA:s vision om helt elektrisk mobilitet mer aktuell än någonsin genom märkets planer på att delta i ett race vi alla kan stå för. 

Vid invigningen av sitt första ”CUPRA Garage” i Europa (i Hamburg), lät CUPRA meddela att man tillsammans med ABT Sportsline som huvudpartner nu börjar tävla i racingserien Extreme E. Arbetet med att sätta samman ett team av förare och ingenjörer för denna spännande resa är i full gång.

Vad är Extreme E?

Extreme E, som skapats av samme man som ligger bakom Formula E, spanjoren Alejandro Agag, är en tävling som vill förnya motorsporten. Genom att ta racing med eldrivna bilar till några av de mest avlägsna platserna på vår planet – tävlingarna hålls på fyra kontinenter med race i miljöer som öknar, regnskogar, på glaciärer och i Oceanien – syftar man till att lyfta fram de klimatutmaningar som olika ekosystem står inför, samtidigt som man vill visa på den prestanda som helt eldrivna SUV:ar kan leverera även vid extrema förhållanden.

Här kommer lätta, eldrivna offroadbilar att göra upp i en serie (med kvalificering, semifinal och final) över två varv på en 8 km lång offroadbana. Till stöd för jämställdheten mellan könen, både inom motorsport och på arbetsmarknaden, kommer teamen bestå av en kille och en tjej där förarna byter plats halvvägs, efter första varvet. CUPRA-ambassadören Mattias Ekström har redan tilldelats den ena platsen – vem den kvinnliga föraren blir kommer att tillkännages inom kort.

Med Extreme E vill CUPRA verka för hållbarhet och för övergången till elbilar för att hjälpa till att skydda vår planet – en vision som företaget tror starkt på. Extreme E kommer av denna anledning att detaljstuderas av en oberoende expertpanel bestående av forskare från universiteten i Cambridge och Oxford. Dessutom har organisatörerna föreslagit att hela serien ska transporteras runt på ett speciellt för ändamålet ombyggt Royal Mail-lastfartyg som även kommer att fungera som miljöforskningslaboratorium. På så sätt tar man bort flygtransporter och de stora miljöavtryck dessa sätter ur den totala ekvationen, samtidigt som man verkar för miljömässig hållbarhet för att ytterligare minska den miljöpåverkan som globala transporter medför.

CUPRA e-racing academy

Vid pressmötet med cheferna för CUPRA, ABT och Extreme E, tillkännagav CUPRA:s CEO Wayne Griffiths, också att företaget håller på att inrätta världens första e-racing-akademi. Med detta nya projekt, som belyser den nydanande roll företaget spelar i motorsportvärlden, vill CUPRA bidra till elbilsracingens utveckling genom att utbilda den nya generationen tävlingsförare. Vid lanseringen av ”CUPRA e-racing academy” kommer företaget ha stor hjälp av sina erfarenheter från att ha skapat världens första eldrivna standardvagnsracer – CUPRA e-Racer.

Nu mer än någonsin, är vi alla med i en kapplöpning med tiden. Och det här ett race vi endast kan vinna tillsammans.