Alejandro Mesonero Romanos

Tillbaka till rötterna.

Låt oss börja med CUPRA logotypen. Vad symboliserar den?

Vi utmanar de klassiska koderna i bilvärlden. Vi bryr oss mer om själen och filosofin bakom CUPRA, än produkten i sig.

Vi ville skapa en känsla av att tillhöra en familj. Så vi tänkte på trianglar. Tänk på två trianglar som korsar varandra. En triangel är väldigt dynamisk. Den står stadigt och pekar i en bestämd riktning.

Och sedan vände ni den uppochner.

För att ge den mer fart och göra den mer dynamisk. Dessutom kommer våra produkter att kompletteras med delar, tillbehör och kollektioner. Vi tittar också på samarbeten med andra varumärken och personer som skapar en komplett CUPRA-upplevelse. Vi tittar inte bara på bilen i sig, vi ser mer än så.

Vad är tanken bakom CUPRA?

Att bara jaga prestanda är lite gammaldags. Det handlar inte bara om tiondelar och toppfart. När du ser bortom det, kommer du att upptäcka ett nytt element i våra bilar. Vi letar efter något mer raffinerat, inget uppenbart eller iögonfallande, utan mer elegant. Vi siktar på att vara mer avslappade och stilfulla.

Fart är definitivt en del av CUPRA. Hur beskriver du fart? 

Fart är att förflytta sig väldigt snabbt, att vässa dina sinnen, din blick, adrenalinet som håller dig skärpt. Upplevelsen av fart är magisk. Om du sätter en treåring i en vagn och puttar på den, skapar du en fartupplevelse som får barnet att le. Vi har det inom oss. Fart är kul. Att röra sig snabbt är coolt.

I CUPRA-världen kan du växla obehindrat från den ena erfarenheten till den andra.

Det viktiga för oss är resan. Det handlar inte bara om farten i sig eller att sänka varvtiden på Nürnburgring med en millisekund, vilket vi redan gjort!. Det roliga är själva färden.

Hur annorlunda är det att köra CUPRA jämfört med andra snabba fordon?

Det handlar om så mycket mer än att bara köra snabbt. Det är ljudet, materialen inne i bilen, till och med doften. Det är en prestandabil för alla sinnen. Först kommer det visuella. Därför fokuserar vi på bilens utseende. Men det är lika viktigt hur den rör sig. Vissa delar är tillverkade av kolfiber, men det handlar inte bara om att sätta lite kolfiber på bilen. Det är den totala vikten som är nyckeln.

Allt samspelar. Målsättningen är att den ska uppträda perfekt på vägen, att använda vackra material och textiler, men på ett avskalat vis. Det är lite som att gå tillbaka till rötterna.

Kommer CUPRA att sätta föraren i centrum?

I högsta grad. Vi kommer att skapa en förarcentrerad miljö, men inte på det gamla racing-viset. Vi använder material som är sköna att ta på – vi gillar den mänskliga touchen. Det är därför vi använder en varm kopparfärg. Vi vill förmedla värmen som finns i varumärket. Den är inte kall som aluminium, utan varmare, nästan mänsklig.

Hur ser framtiden ut för CUPRA-designen?

Inget är hugget i sten. Vi säger inte att detta är den typiska CUPRA-designen. CUPRA är sportiga bilar med karaktär, men de kommer inte att bita dig. Det är en snäv gräns mellan att skapa något med karaktär och något aggressivt. När det gäller CUPRA kommer det definitivt att finnas elegans i det sportiga.

”Vi är övertygade om att elbilen kan bli en sportbil.”

Vi har nyligen presenterat helt nya CUPA e-Racer.

Och ja – den är helt elektisk! Sportbilen har utvecklats från grunden som en helt elektrisk bil – och en mycket kokurrenskraftig sådan. Målsättningen var att den ska vara lika snabb som en förbränningsmotor. Det finns en rolig historia om formgivningen: Minns du vår första Cup Racer? Vi konstruerade den snabbt och den blev mycket framgångsrik. Men vi hade inte tid att utveckla t ex aerodynamiken, eftersom det var ett hemligt projekt. Vi gjorde inga tester.

För Evolutionmodellen hade vi ett mål: att göra el-sportbilen 8 km/h snabbare, utan att ändra motorn. Bilen skulle även bli snyggare. Och vi lyckades. När vi sedan började tala om e-Racern, så var det en ny utmaning eftersom vi hade höga målsättningar. Aerodynamik och totalvikt har blivit mycket viktigt. Våra ingenjörer har jobbat intensivt för att få den bästa möjliga relationen mellan vikt och kraft. Men det var upp till oss designers att lösa aerodynamiken. Dessutom ville vi göra en ännu snyggare bil.

Resultatet? Vi klarade det. Vi är övertygade om att elbilen kan bli en sportbil och att en sportbil kan vara både en elbil och snygg och tilltalande för alla sinnen.

”Vi gör inte som man alltid har gjort i bilindustrin.”

Finns det några speciella utmaningar när man utvecklar en bil från grunden?

Du måste vara helt på det klara med filosofin bakom bilen. När du förstår den, så vet du vad som ska uppnås. Jag har frågat mig själv: hur tror jag bilen kommer vara om fyra år? Sedan backar jag därifrån till idag och börjar jobba.

Har du någon annan passion än design?

Att köra bil (skratt).

Vad driver dig? Har du någon livsfilosofi?

Jag tror att det är passion. Jag började rita bilar i mina skolböcker när jag var 11 år. Till slut studerade jag det som verkligen intresserade mig, nämligen design.

Hur är de andra i teamet bakom CUPRA?

Alla är handplockade. De måste känna med varumärket. Och de måste våga ta kalkylerade risker. Du måste verkligen kämpa för att få igenom dina idéer. Detta är personer som säger: Jag förstår, men tänk om vi gör så här? De som jobbar med produktionen måste verkligen skickliga. Vissa delar kommer att vara handgjorda och monteras manuellt. Vi synar minsta detalj och jobbar med händerna. Det kan du inte göra i en fabrik, du måste kunna jobba i mindre skala som vi gör här i Martorell.